Pakistaanse migranten wantrouwen eigen hulporganisaties

Vier op vijf Pakistaanse Amerikanen vinden liefdadigheidsorganisaties in Pakistan inefficiënt en onbetrouwbaar, blijkt uit een studie. Van het miljard dollar dat ze jaarlijks aan goede werken geven, gaat dan ook maar veertig procent naar hun land van herkomst. Evenveel geld hebben ze over voor kwesties die niks met Pakistan of Pakistani’s te maken hebben.
Een miljard dollar per jaar - zoveel geven Pakistaanse expats in de Verenigde Staten aan het goede doel. Veertig procent gaat naar acties die niks met Pakistan te maken hebben, en twintig procent naar Pakistaanse kwesties in de Verenigde Staten. Dat blijkt uit een studie van de Tufts universiteit in Boston, gecoördineerd door het Pakistaanse Centrum voor Filantropie en de Aga Khan Foundation-USA, met een beurs van de Rockefeller Foundation.

Pakistaanse migranten wantrouwen liefdadigheidsorganisaties in hun herkomstland, maar ook praktische hindernissen spelen mee. Na de aanslagen van 11 september 2001 voerden de VS strengere regels in voor het overmaken van geld aan hulporganisaties. Verscheidene Pakistaanse organisaties kregen het label van terroristische organisatie. In mei gaven de VS dat brandmerk nog aan de Jamaat-ud-Dawa, een organisatie die internationaal geld inzamelde voor de aardbeving van oktober vorig jaar in Pakistan. Amerikaanse Pakistani’s raken ook moeilijk aan informatie over organisaties die hun steun kunnen gebruiken. De expats geven daarom vaker rechtstreeks aan individuen dan aan instellingen en organisaties.

Een en ander blijkt uit een analyse van 54 groepsdiscussies en 461 vragenlijsten, interviews met gemeenschapsleiders, filantropen en vertegenwoordigers van de Pakistaanse gemeenschap in de VS. Die werden afgenomen voor de aardbeving vorige herfst, en houden dus geen rekening met de massale steun toen.

Volgens hoofdonderzoeker Adil Najam hebben de gebeurtenissen van 9/11 een diepgaande invloed gehad op de donaties. Pakistaanse Amerikanen hebben het gevoel dat ze nu meer dan ooit betrokken moeten zijn in hun nieuwe thuisland, de VS. Daarom geven ze zoveel geld voor acties die niks met hun eigen land of volk te maken hebben. Opvallend is dat ze minder dan andere Amerikanen geld geven aan religieuze organisaties.
Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift