'Regering kleurt verslaggeving verkiezingen'

De campagne voor de presidentsverkiezingen van
27 december verloopt niet op een eerlijke manier. Volgens waarnemers worden
de kiezers overstelpt met regeringspropaganda op de openbare omroep Kenia
Broadcasting Corporation. De KBC-radio is voor Kenianen op het platteland
vaak de enige bron van informatie.


De Britse ambassadeur Edward Clay luidt de alarmbel. KBC radio besteedde in
de bulletins van gisteren vier keer meer aandacht aan het programma van de
regerende partij dan aan dat van de oppositie. Tweederde van de
verslaggeving over de oppositie was negatief. Dat geeft de Uhuru Kenyatta,
de kandidaat van de regerende KANU-partij, een groot strategisch voordeel,
meent Clay. De Britse ambassadeur is lid van de Democratische
Ontwikkelingsgroep, een team van 25 diplomaten dat toekijkt op het eerlijke
verloop van de stembusslag.

Het (nieuws op KBC) is voor het overgrote deel propaganda, bevestigt David
Makali van de onafhankelijke onderzoeksinstelling Media Instituut. De
Kenianen krijgen geen eerlijke kans om de kandidaten en hun programma te
evalueren.

De manier waarop de KBC-televisie de nominatie van de presidentskandidaten
in beeld bracht, spreekt boekdelen. Toen Kenyatta zijn kandidatuur
voorstelde, ging de zender live. Maar toen Mwai Kibaki, de
oppositiekandidaat van de Nationale Regenboogcoalitie (NARC) de County Hall
betrad, ging de zender er even tussenuit. Een uur later werd de
verslaggeving ter plaatse hervat, deze keer met een persconferentie van
Kenyatta. De oppositie kwam vrijwel niet in beeld.

Technische problemen, luidde het excuus van de zender. Bij andere
gelegenheden roept de KBC vaak personeelsgebrek in. Bovendien, zo stelt de
KBC-top, is het gevaarlijk om verslaggevers naar meetings van de oppositie
te sturen.

Wij eisen ons deel van de zendtijd, zegt Michael Wamalwa, de kandidaat
voor het vice-presidentschap van de Nationale Regenboogcoalitie. De openbare
zender staat schaamteloos achter KANU, terwijl we allemaal belastingen
betalen voor de zender. Volgens de oppositie wordt de raad van bestuur van
de openbare zender rechtsreeks benoemd door de president.

In ieder geval zijn er weinig alternatieve zenders. Kenia kreeg onlangs een
tweede landelijke zender naast KBC. Het Kenia Television Network (KTN) is in
handen van aanhangers van president Daniel Arap Moi, waaronder diens zoon
Gideon. Andere privé-zenders slagen er niet in om landelijke licenties te
krijgen. Zo heeft de grootste krant van Kenia, de Daily Nation, onlangs een
radio- en televisiestation opgericht maar dat heeft enkel een licentie om
tot 60 kilometer buiten de hoofdstaf Nairobi uit te zenden. De regering
weigert ons de licentie te geven omdat ze gelooft dat de Nation een
antiregeringskrant is, verduidelijkt hoofdredacteur Wangethi Mwangi. Wat
natuurlijk onzin is. De mediagroep waartoe de Daily Nation behoort, heeft
de Communicatiecommissie van Kenia (CCK), dat de licenties en de frequenties
uitdeelt, voor de rechter gedaagd.

Ook in de geschreven pers heerst weinig journalistieke vrijheid. Kranten
riskeren schadeclaims tot 200.000 dollar als ze door de rechtbank in gebreke
worden gesteld. In het verleden is dat met verschillende kranten en
journalisten gebeurd.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 3030   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 3030  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search For Common GroundSearch For Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.