Strijd tegen ‘digitale apartheid’ begint in sloppenwijken en gevangenissen

Voor een computernerd houdt Rodrigo Baggio er een aparte hobby op na. De jonge Braziliaanse zakenman richtte het Comité voor de Democratisering van Informatietechnologie (CDI) op, dat al een half miljoen arme mensen opleidde in Brazilië en tien andere landen. Baggio wil een bijdrage leveren in de strijd tegen de “digitale apartheid” in Brazilië en elders. Computerlessen zijn voor hem een manier om aan een rechtvaardige en solidaire samenleving te bouwen. Het CDI werkt onder meer in sloppenwijken en gevangenissen en bij indianengroepen in de Amazoneregio.






Volgens Baggio is het ontsluiten van het internet voor zoveel mogelijk burgers de grootste sociale uitdaging van de 21ste eeuw. Computers en telecommunicatie worden steeds belangrijker in de hedendaagse economie en in het maatschappelijk leven. Maar de toegang tot die moderne hulpmiddelen is extreem ongelijk verdeeld. In de VS heeft meer dan de helft van de bevolking toegang tot het internet, maar Latijns-Amerika haalt maar een penetratiegraad van acht procent. Binnen de ontwikkelingslanden zelf is de digitale kloof tussen rijk en arm nog meer uitgesproken.

De 833 opleidingscentra die het CDI inmiddels heeft opgezet om daar iets aan te veranderen, zijn geen gewone computerscholen. “Deelnemers krijgen een opleiding in burgerschap,” stelt Baggio. “Wij streven naar sociale verandering.” De CDI-scholen passen de principes van de internationaal vermaarde Braziliaanse pedagoog Paulo Freire toe. De studenten werken rond problemen waarmee ze in hun dagelijks leven geconfronteerd worden. Ze maken bijvoorbeeld geen websites om te oefenen, maar wel om oplossingen voor hun problemen ter discussie te stellen. Veel afgestudeerden beweren dat de lessen hun leven hebben veranderd. Afgelegen indianengemeenschappen in de Amazone gebruiken nu het internet om in contact te komen met de buitenwereld, sommige patiënten van een psychiatrische instelling in Rio de Janeiro begonnen gemeenschapswerk te doen en deelnemers uit armenwijken zeggen dat de computervaardigheden hun helpen uit de drugsmilieu te blijven.

Aan de nodige computers en videoapparatuur komen de CDI-centra via de hulp van Braziliaanse en multinationale bedrijven en met steun van de Inter-Amerikaanse Ontwikkelingsbank. Maar de werkingskosten van de scholen worden betaald door de studenten zelf. Ze betalen een bescheiden schoolgeld, en leveren waar nodig diensten om bijkomende uitgaven te financieren. De Braziliaanse CDI-scholen vonden navolging in andere Latijns-Amerikaanse landen als Argentinië, Uruguay, Chili, Colombia, Guatemala, Honduras en Mexico, en ook al in Angola, Japan en Zuid-Afrika.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2795   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2795  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.