Uruguayaanse schoolmeisjes spelen met poppen op de computer

Kan het internet meisjes helpen de rollen te doorbreken die de samenleving hen oplegt? In de lagere school van Villa García, een arme buitenwijk van Montevideo, leren kinderen nu met behulp van persoonlijke laptops en een internetverbinding. Maar de meisjes spelen vooral met virtuele poppen of bezoeken sites waar sterren hun garderobe tonen.
Veel meisjes die de school van Villa García bezoeken, blijven niet langer op de schoolbanken zitten dan de schoolplicht voorschrijft. De meesten willen kapster worden. Ze krijgen snel kinderen, net zoals dat bij hij moeder of tantes het geval was.
 
Toch was de school in de jaren 70 een van de pioniers in het gelijkekansenonderwijs. Later schroefde de directie die idealen terug, net als in veel andere scholen. Meisjes en jongens worden er onbewust weer in de verschillende rollen geduwd zoals ze de voorbije eeuwen zijn gegroeid.

Plan Ceibal



Ook de laptops waarmee de kinderen sinds twee jaar werken, veranderen daar niet veel aan. De school van Villa García kreeg als eerste instelling in de regio van Montevideo computers via het Plan Ceibal. Dat plan wil alle kinderen en jongeren in Uruguay op school een laptop ter beschikking stellen om iedereen gelijke kansen te bieden. Intussen zijn er al 200.000 van die goedkope laptops verspreid in het land.

De kinderen uit achtergestelde regio’s en stadwijken kwamen het eerst aan de beurt. Maar in de school van Villa García blijkt nu dat de bedenkers van het Plan Ceibal geen oog hadden voor de verschillen tussen jongens en meisjes. De jongens gaan met hun laptops vooral op zoek naar spelletjes die ze cool vinden, terwijl de meisjes verdwalen op sites over poppenkleren of het leven van vrouwelijke sterren, klagen de jonge leerkrachten Adriana Font en Karen Souza.

“Er wordt aan gewerkt”, zegt Carmen Beramendi, de directrice van het Nationaal Instituut van de Vrouwen (Inmujeres). Samen met het Laboratorio Tecnológico del Uruguay, de overheidsinstelling die het Plan Ceibal draagt, werkt haar instituut aan een videospel en een strip die jongeren bewust moet maken van de bestaande rolverdeling tussen vrouwen en mannen en de mogelijkheden om daar verandering in te brengen.

Geen probleem



Font en Souza, twee van de leerkrachten van de school in Villa García, proberen intussen al op eigen houtje hun kinderen te wijzen op stereotiepen en hen duidelijk te maken dat ze ook iets anders kunnen doen dan snel trouwen en voor de kinderen zorgen. Ze scholen zich ervoor bij, want in hun opleiding werd er aan het thema weinig aandacht besteed. Van hun directeur krijgen ze weinig steun. “We hebben geen beleid om rond de rollen van mannen en vrouwen te werken, want dat wordt niet als een probleemthema ervaren”, zegt directeur Juan Morales.

Souza heeft het gevoel dat ze tegen de bierkaai vecht, want ook in hun familie en via de televisie krijgen de meisjes mee dat mooi zijn en geliefd worden het allerbelangrijkste is voor vrouwen. Meisjes mogen van hun ouders veel minder deelnemen aan buitenschoolse activiteiten omdat ze in het huishouden moeten helpen of op jongere broertjes of zusjes moeten passen.  

In het Uruguayaanse onderwijs is wel verandering op til. Sinds maart loopt er een nationaal  initiatief dat alle lagere scholen verplicht aandacht te besteden aan de maatschappelijke rollen van mannen en vrouwen. Het initiatief bouwt voort op eerdere maatregelen in die richting uit 2007 en 2008. Steeds meer leerkrachten lijken zich er ook van bewust te worden dat ze meer aandacht moeten besteden aan het thema.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2795   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2795  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.