Wereld dooft de lichten

Nieuws

Wereld dooft de lichten

Wereld dooft de lichten
Wereld dooft de lichten

Burgers, bedrijven en regeringen doven zaterdagavond van 20u30 tot 21u30 overal ter wereld het licht, een symbolische actie van het Wereldnatuurfonds (WWF) tegen de klimaatverandering.

Ook Belgische steden en gemeenten nemen deel: de Grote Markt in Brussel en het Atomium doven de lichten, in veel gemeenten wordt de verlichting van openbare gebouwen of kerken niet ingeschakeld. België staat wereldwijd op de vijfde plaats in de rangschikking van het aantal steden en gemeenten die deelnemen aan Earth Hour.
Bedrijven als De Post, Coca-Cola, Ikea en Exki nemen deel aan Earth Hour en zullen hun personeel sensibiliseren. Kinepolis dooft de buitenverlichting van de complexen. De sociale netwerksite Netlog zet haar homepagina op 28 maart in het teken van Earth Hour.
Distributienetbeheerder Elia vraagt aan iedereen die deelneemt aan Earth Hour om niet massaal op hetzelfde moment alle verlichting opnieuw aan te schakelen. Het WWF vraagt om door te gaan tot na 21u30. Of om meteen deel te nemen aan de Nacht van de Duisternis van de Bond Beter Leefmilieu. 120 gemeenten en 30 verenigingen nemen daaraan deel en laten je proeven van een gezellige en donkeren nacht.

Bereik

Het WWF hoopt wereldwijd meer dan 1 miljard mensen in 1.000 steden te bereiken met het initiatief, in België mikt het WWF op een half miljoen families om zo een platform te creëren om actie te ondernemen tegen de klimaatverandering.
‘Wanneer de wereldleiders in december 2009 samenkomen in Kopenhagen om te onderhandelen over een nieuw klimaatverdrag, dan moeten ze de ogen van de hele wereld op hun rug voelen. Earth Hour is een inspirerende manier voor het grote publiek om de wereldleiders te laten weten dat de burgers zelf tot actie willen overgaan en vooral ook actie verwachten van de politici,’ zegt Damien Vincent, directeur van WWF-België.