Hoe Vlaamse steun voor online first de online journalistiek bemoeilijkt

De uitgever van onder andere De Standaard, het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, het Belang van Limburg, Telegraaf en NRC Handelsblad krijgt van de Vlaamse regering 910.000 euro om zich voor te bereiden op de toekomst. De minister van Media heeft echter geen echt budget om kleine, innovatieve media te steunen in hun toekomststrategie. Het Mattheuseffect in medialand?

  • CC Rasande Tyskar (CC BY-NC 2.0) CC Rasande Tyskar (CC BY-NC 2.0)

De collega’s van Apache brachten eind vorige week het nieuws dat de Vlaamse regering, op voorstel van minister Muyters, een bedrag van 910.000 euro ‘strategische transformatiesteun’ voor Mediahuis (De Standaard, het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Belang van Limburg) goedkeurde. (Wil de echte minister van Media eindelijk opstaan?) Dat is opvallend, want de regering vindt over het algemeen dat media zelf hun boontjes moeten doppen, terwijl met deze beslissing de toekomstplannen van één enkele – grote - mediaspeler veilig gesteld worden.

Het feit dat Mediahuis vorig jaar 21,7 miljoen euro winst boekte, belet de regering dus niet om 910.000 euro belastinggeld in te zetten om Mediahuis klaar te stomen voor ‘de concurrentieslag met sociale media bedrijven en buitenlandse nieuwsgroepen’, aldus de Vlaamse regering.’ De eigenlijke minister van Media, Sven Gatz, heeft op zijn jaarbudget slechts 300.000 euro voor alle andere innovatieve journalistieke projecten samen (waarbij het maximumbedrag dat toegekend wordt per project 50.000 euro bedraagt ).

Met de steun aan Mediahuis verstevigt de Vlaamse regering de al hoge mediaconcentratie, belemmert ze de bloei van pluriformiteit in de mediasector en bemoeilijkt ze de uitbouw van digitale, opstartende journalistieke projecten

Media.21, de belangenvereniging van online media in Vlaanderen, reageert verbaasd en misnoegd op de toekenning van die subsidie. De redacties van Apache, Charlie Magazine, De Wereld Morgen, Doorbraak, MO.be, Newsmonkey, Rekto:Verso en Stamp Media pleiten al langer voor een eerlijker mediabeleid in Vlaanderen en vooral voor investeringen in innovatie en een pluriform medialandschap, in plaats van het bedienen van de monopolisten.

De verontwaardiging van Media.21 dateert al van lang voor deze recente regeringsbeslissing en is gebaseerd op de ongelijke behandeling die nieuwe en innovatieve media en de enkele gevestigde mediamonopolies krijgen. De koepel klaagt al enkele jaren het gebrek aan fondsen voor nieuwe media-initiatieven aan, in schril contrast met de (federale) overheidssteun voor de bedeling van kranten en tijdschriften -die zo’n 400 miljoen per jaar beloopt- en de vrijstelling van btw voor de grote kranten en magazines. De meeste nieuwe media moeten het rooien zonder overheidssubsidies of met occasionele projectsubsidies, waarmee ze hun vaste werking – de basis van elke kwaliteitsvolle journalistiek- niet kunnen betalen.

Met deze nieuwe disproportionele steun verstevigt de Vlaamse regering dan ook de al hoge mediaconcentratie in onze regio, belemmert ze de bloei van pluriformiteit in de mediasector en bemoeilijkt ze de uitbouw van digitale, opstartende journalistieke projecten, zoals die vertegenwoordigd worden in Media.21. De hoge mediaconcentratie van de drie grote mediagroepen verschraalt het aanbod en de mediapluriformiteit, en dat leidt tot een democratisch deficit, vindt Media.21.

Media.21 herhaalt daarom naar aanleiding van de regeringsbeslissing zijn eisen voor de creatie van een gelijk speelveld in het Vlaamse medialandschap:

  • Een eenvoudig en transparant subsidiebeleid dat ook voor kleine, innovatieve en opstartende ondernemingen haalbaar is
  • Het omvormen van de distributiesteun via bpost naar een steunmechanisme waarvan ook digitale uitgaven kunnen genieten.
  • Investeringen in kwalitatieve journalistiek, onder andere door een verdriedubbeling van de Vlaamse bijdrage aan het Fonds Pascal Decroos
  • Het gelijktrekken van het btw-tarief voor abonnementen op online nieuws (21%), tijdschriften (6%) en kranten (0%).
  • Een mediabeleid dat in het teken staat van kwaliteitsvolle journalistiek en een versteviging van de mediapluriformiteit en een diverser aanbod.
Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur

  • Hoofdredacteur

    Gie Goris is hoofdredacteur MO* en MO.be. Hij publiceerde de voorbije jaren vooral rond de regio Afghanistan, Pakistan en India