Hoe Vlaamse steun voor online first de online journalistiek bemoeilijkt

De uitgever van onder andere De Standaard, het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, het Belang van Limburg, Telegraaf en NRC Handelsblad krijgt van de Vlaamse regering 910.000 euro om zich voor te bereiden op de toekomst. De minister van Media heeft echter geen echt budget om kleine, innovatieve media te steunen in hun toekomststrategie. Het Mattheuseffect in medialand?

  • CC Rasande Tyskar (CC BY-NC 2.0) CC Rasande Tyskar (CC BY-NC 2.0)

Gie Goris

MO*redactie
Hoofdredacteur, Azië, religie & conflict
8 november 2017

De collega’s van Apache brachten eind vorige week het nieuws dat de Vlaamse regering, op voorstel van minister Muyters, een bedrag van 910.000 euro ‘strategische transformatiesteun’ voor Mediahuis (De Standaard, het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Belang van Limburg) goedkeurde. (Wil de echte minister van Media eindelijk opstaan?) Dat is opvallend, want de regering vindt over het algemeen dat media zelf hun boontjes moeten doppen, terwijl met deze beslissing de toekomstplannen van één enkele – grote - mediaspeler veilig gesteld worden.

Het feit dat Mediahuis vorig jaar 21,7 miljoen euro winst boekte, belet de regering dus niet om 910.000 euro belastinggeld in te zetten om Mediahuis klaar te stomen voor ‘de concurrentieslag met sociale media bedrijven en buitenlandse nieuwsgroepen’, aldus de Vlaamse regering.’ De eigenlijke minister van Media, Sven Gatz, heeft op zijn jaarbudget slechts 300.000 euro voor alle andere innovatieve journalistieke projecten samen (waarbij het maximumbedrag dat toegekend wordt per project 50.000 euro bedraagt ).

Met de steun aan Mediahuis verstevigt de Vlaamse regering de al hoge mediaconcentratie, belemmert ze de bloei van pluriformiteit in de mediasector en bemoeilijkt ze de uitbouw van digitale, opstartende journalistieke projecten

Media.21, de belangenvereniging van online media in Vlaanderen, reageert verbaasd en misnoegd op de toekenning van die subsidie. De redacties van Apache, Charlie Magazine, De Wereld Morgen, Doorbraak, MO.be, Newsmonkey, Rekto:Verso en Stamp Media pleiten al langer voor een eerlijker mediabeleid in Vlaanderen en vooral voor investeringen in innovatie en een pluriform medialandschap, in plaats van het bedienen van de monopolisten.

De verontwaardiging van Media.21 dateert al van lang voor deze recente regeringsbeslissing en is gebaseerd op de ongelijke behandeling die nieuwe en innovatieve media en de enkele gevestigde mediamonopolies krijgen. De koepel klaagt al enkele jaren het gebrek aan fondsen voor nieuwe media-initiatieven aan, in schril contrast met de (federale) overheidssteun voor de bedeling van kranten en tijdschriften -die zo’n 400 miljoen per jaar beloopt- en de vrijstelling van btw voor de grote kranten en magazines. De meeste nieuwe media moeten het rooien zonder overheidssubsidies of met occasionele projectsubsidies, waarmee ze hun vaste werking – de basis van elke kwaliteitsvolle journalistiek- niet kunnen betalen.

Met deze nieuwe disproportionele steun verstevigt de Vlaamse regering dan ook de al hoge mediaconcentratie in onze regio, belemmert ze de bloei van pluriformiteit in de mediasector en bemoeilijkt ze de uitbouw van digitale, opstartende journalistieke projecten, zoals die vertegenwoordigd worden in Media.21. De hoge mediaconcentratie van de drie grote mediagroepen verschraalt het aanbod en de mediapluriformiteit, en dat leidt tot een democratisch deficit, vindt Media.21.

Media.21 herhaalt daarom naar aanleiding van de regeringsbeslissing zijn eisen voor de creatie van een gelijk speelveld in het Vlaamse medialandschap:

  • Een eenvoudig en transparant subsidiebeleid dat ook voor kleine, innovatieve en opstartende ondernemingen haalbaar is
  • Het omvormen van de distributiesteun via bpost naar een steunmechanisme waarvan ook digitale uitgaven kunnen genieten.
  • Investeringen in kwalitatieve journalistiek, onder andere door een verdriedubbeling van de Vlaamse bijdrage aan het Fonds Pascal Decroos
  • Het gelijktrekken van het btw-tarief voor abonnementen op online nieuws (21%), tijdschriften (6%) en kranten (0%).
  • Een mediabeleid dat in het teken staat van kwaliteitsvolle journalistiek en een versteviging van de mediapluriformiteit en een diverser aanbod.

LEES OOK

Mediawijs
Jongeren moeten leren wanneer nieuws betrouwbaar is, vindt minister van Media, Sven Gatz. Daarom ondersteunt hij het project Nieuws in de Klas.
Voor ons nieuw ledenwervingsproject zijn wij op zoek naar enkele enthousiaste vrijwilligers die MO* samen met ons communicatieteam willen promoten op enkele evenementen gedurende november en d
© Bunderachiv (CC0)
In het voorbije jaar zijn de herinneringen van oostfronters weer een stuk aanvaardbaarder gemaakt voor het brede publiek.
Wij zijn op zoek naar een enthousiaste en gemotiveerde communicatiemedewerker die ons nog dit najaar kan helpen om een ledenwervingsproject op poten te zetten.

Meest recent van Gie Goris

© Marco Delogu
Jhumpa Lahiri: ‘In een eentalig universum bekijk je de wereld door één oog. Je mist perspectief.’
Als kind voelde Jhumpa Lahiri zich vaak een soort alien, zowel in Rhode Island als in Calcutta, de twee polen in haar leven.
2 miljoen gastarbeiders in Qatar profiteren van conflict met Saoedi-Arabië
Vorige week sloten Qatar en de Internationale Arbeidsorganisatie een akkoord af waardoor de 2 miljoen migrantenarbeiders in de kleine Golfstaat eindelijk rechten en betere werkomstandigheden krijge
CC Gardener (CC BY 2.0)
Paradise Papers: gebeurt er eigenlijk iets tegen de massale belastingvlucht van de superrijken?
De verhalen die ex-collega Kristof Clerix en de collega’s van ICIJ bovenspitten in de Paradise Papers zijn –alweer – verbijsterend, onder andere omdat de meeste constructies gewoo
(c) Tom Nicholson
Wie over macht spreekt, moet het koloniale systeem ontmantelen
Indonesië heeft 350 jaar onder Nederlands koloniaal bestuur gestaan.