Brooklyn Village: Liefde als levensfilosofie

Vanaf 21 december kan je in de bioscoop naar “Brooklyn Village” van Ira Sachs gaan kijken, een zeer humane film over twee jongeren wier vriendschap wordt bedreigd door conflicten bij hun ouders. Lees hier een recensie en maak kans op een duoticket.

Win een duoticket!

‘Er zit romantiek in eerste vriendschappen’, stelt Ira Sachs, ‘maar opgroeien is moeilijk.’ De onafhankelijke Amerikaanse cineast koestert in elk van zijn films een utopie die door de realiteit wordt ingehaald. Brooklyn Village mixt de coming-of-agefilm met een buddy movie en vertelt het verhaal van twee adolescenten, Jake en Tony, wier instinctieve vriendschap wordt bedreigd door het conflict tussen hun ouders. 

Na de dood van Jakes grootvader verhuist hij met zijn familie naar een woning waar Tony’s moeder Leonor een kleine winkel runt. De nieuwkomers willen de huurprijs verhogen, een drama voor de alleenstaande Chileense migrante. Met de tragische gevolgen van de opwaardering van een wijk voor minder kapitaalkrachtige inwoners én voor de gemeenschap snijdt Sachs een universeel thema aan. 

Toch drukt de locatie zijn stempel op het verhaal. Niet in luchtige, folkloristische Woody Allen-stijl, maar op een donkere, nostalgische wijze à la James Gray. Met dat verschil dat Sachs empathisch kijkt naar de vijf protagonisten van zijn kammerspiel, ook al blikt hij vanop kinderhoogte naar het emotionele steekspel tussen onevenwichtige volwassenen. Er zijn verontschuldigingen voor iedereen en elk individu kleurt de stad met zijn blik. Een stad die tegelijk energiek en brutaal is.

Ira Sachs is een filmmaker met een hart voor zijn stad en zijn filmpersonages. Als homoactivist en programmator van een filmclub is hij geïntegreerd in zijn gemeenschap (waar ook zijn vrienden Todd Solondz en Kelly Reichardt deel van uitmaken) en als filmregisseur zorgt hij ervoor dat zijn New Yorkers met hun alledaagse problemen van filmpersonages transformeren in echte mensen van vlees en bloed. 

Ira Sachs is een filmmaker met een hart voor zijn stad en zijn filmpersonages

Er zit een aanklacht verscholen in Brooklyn Village – de inwijkende middenklasse doet de huurprijzen stijgen en drijft de armere bewoners weg – maar het wrede jongerensprookje (behalve Ozu inspireren ook Mes petites amoureuses van Jean Eustache en Sans toit ni loi van Agnès Varda cinefiel Sachs) is vooral een warm portret van de ‘little men’ van de oorspronkelijke titel. Van de jonge vrienden die hun frustratie en woede uiten door te zwijgen en in spreekstaking te gaan. Van de ouders die vasthouden aan hun leven, ongeacht de contradicties en gevolgen. Sachs doet dat via korte impressies, stukjes emotionele realiteit.

Zo duikt behalve gentrificatie nog een tweede thema op: liefde en vriendschap. Sachs gaat gevoelens van pijn niet uit de weg, maar propageert vooral warme, positieve emoties verbonden met samenzijn en samenleven. Getuige de manier waarop hij de interactie tussen de twee adolescenten observeert. Het wordt duidelijk dat Jake gevoelig en gesloten is en Tony veeleer viriel en extrovert, al blijft de chemie tussen hen warm en menselijk. 

Wat doet denken aan hoe Sachs’ idool John Cassavetes met Love Streams liefde tot levensfilosofie maakte: ‘Filosofie is liefde, de studie van liefde. “Philos” betekent vriend of liefde in het Grieks, “sophos” de leer van. Het is dus de studie van de liefde.’ Zo is Brooklyn Village al een ‘Not my president!’-gebaar. Of in de woorden van George Sand: ‘Liefde, en niet geloof, verzet bergen.’

Deze recensie verscheen eerder in Filmmagie

MO* mag 25 duotickets weggeven voor de vertoning van deze film op woensdag 21 december om 20u in Studio Skoop in Gent. Vul het webformulier in. De winnaars worden via e-mail verwittigd.

 

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift