Een combinatie van het beste uit de verschillende onderwijstradities

Enko Education in Burkina Faso: missie volbracht!

© Mien De Graeve

Gelukkige leerlingen in hun nieuwe schoolomgeving

Er waren weinig mensen die echt geloofden dat ik het zou kunnen, tussen maart en september een school opzetten en openen, en dat dan nog in een land waar alles tijd en onderhandeling vraagt. Het is ook geen geheim dat Enko Ouaga International School alles van me heeft geëist, de zeven voorbije maanden. De tijd glipte vaak door mijn vingers, alsof elke dag zonder grote vooruitgang voor het project meteen ook zijn slaagkansen een stuk onwaarschijnlijker maakten.

Wakker liggen

Ik lag vaak wakker, van de afspraak met de minister van Onderwijs die ik maar niet gepland kreeg (en of ik echt voor de 26ste keer zijn kabinet zou mogen bellen de volgende dag?), van de schilderwerken en andere broodnodige renovaties die het budget voor de school launch deden wankelen, van de geldtransfer die na anderhalve maand nog altijd niet was uitgevoerd, van de kritische vragen van kandidaat-ouders, van de pas aangeworven collega die zich meer zorgen leek te maken over de kwaliteit van de stoel waarop ze zou gaan zitten dan om het aantal ouders dat we warm konden maken voor de school, van de ontelbare stroom -en internetonderbrekingen die mij technisch werkloos maakten en tot dicht bij de wanhoop dreven, van de stormwinden van het regenseizoen die door de nacht raasden en “mijn” gloednieuwe school aan de test van de natuurelementen onderwierpen…

Maar de smaak van de uitdaging is verslavend, en elke overwinning zorgde voor een stevige stoot adrenaline. In Zuid-Afrika geloofde de centrale ploeg van Enko Education rotsvast in mij en in de school. Bovendien was ik in de beginfase van het project echt verantwoordelijk voor alle verschillende aspecten, dus ook voor de communicatie. De vooruitgang, ook die van de kleine stapjes, regelmatig kunnen delen, was dankbaar.

© Mien De Graeve

Het oude “lycée Mme Bambara”, voor alles begon, in april 2018

Smart

Het is bovendien grappig dat ik naar Burkina Faso moest komen om voor het eerst in een echte smart organisatie te werken, en de mogelijkheden van technologie en online tools ten volle te benutten. Enko Education is niet perfect, maar de organisatie verliest geen uren en dagen aan ellenlange vergaderingen en het heen en weer sturen van documenten. Autonomie, vertrouwen, flexibiliteit. Het zijn mooie concepten die ik de voorbije maanden ook echt heb kunnen leven. Ze zorgden ervoor dat ik the extra mile met de glimlach heb gelopen.

Afrikaans en internationaal

Een maand geleden, op 17 september 2018, is de school opengegaan, met 34 leerlingen, een schitterende ploeg van 8 gemotiveerde leerkrachten, en een directeur uit de duizenden. De meeste van onze leerlingen zijn burkinabè, de leerkrachten zijn dat – op eentje na – ook, en de directeur komt van het eiland Mauritius.

© Mien De Graeve

De leerlingen zijn er klaar voor

Het curriculum is dat van het International Baccalaureate, een programma dat na WO II werd ontwikkeld om via onderwijs bij te dragen aan de vrede in de wereld. Het programma combineert het beste uit de verschillende onderwijstradities van over de hele wereld, en zoekt altijd ankerpunten in de lokale lesprogramma’s van de landen waar het uitgerold wordt. In Enko Ouaga International School maken we zo de titel ‘African International School’ mooi waar.

Op naar de toekomst

Ik ben moe, tevreden, en ook een beetje verbaasd over hoe die zeven maanden voorbij zijn gevlogen. Straks ruil ik de geur van stof en soumbala, mijn dagelijkse bordje rijst en het alomtegenwoordige gebrom van de motoren onder de zon van Ouagadougou heel even om voor de rust van de Westhoek, zelfgebakken brood en de gezelligheid van Gentse cafeetjes.

Wat daarna volgt, is nog niet helemaal duidelijk. Er komen zeker een paar korte missies. Ik ga enkele haalbaarheidsstudies doen voor nieuwe scholen van Enko Education in buurlanden van Burkina Faso. Binnenkort krijg ik waarschijnlijk ook een steviger rol op langere termijn. Tegen 2022 wil Enko Education maar liefst 40 internationale scholen geopend hebben in sub-Sahara Afrika. Er is dus nog flink wat werk aan de winkel, en ik ga daar met veel plezier mee mijn schouders onder zetten!

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2776   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

  • Sociaal ondernemer in Burkina Faso

    Mien De Graeve verhuisde in september 2012 naar Burkina Faso. Ze werkte er een jaar lang als vrijwilliger voor het online microfinancieringsplatform Zidisha.

Met de steun van

 2776  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.