Aanval op linkse krant Tiempo Argentino

Gemaskerde mannen hebben de redactie van de Argentijnse krant Tiempo Argentino kort en klein geslagen… onder toeziend oog van de politie. Dat gebeurde op maandag 4 juli. De anti-establishment krant wordt uitgebracht door de grootste media-coöperatie van Latijns-Amerika.

  • © Lavaca.org Redactie van de krant 'Tiempo Argentino' recupereert gebouwen © Lavaca.org
  • © Lavaca.org Redactie van de krant 'Tiempo Argentino' recupereert gebouwen © Lavaca.org
  • © Lavaca.org Redactie van de krant 'Tiempo Argentino' recupereert gebouwen © Lavaca.org
  • © Lavaca.org Redactie van de krant 'Tiempo Argentino' recupereert gebouwen © Lavaca.org
  • © Lavaca.org Redactie van de krant 'Tiempo Argentino' recupereert gebouwen © Lavaca.org
  • © Lavaca.org Redactie van de krant 'Tiempo Argentino' recupereert gebouwen © Lavaca.org
  • © Lavaca.org Redactie van de krant 'Tiempo Argentino' recupereert gebouwen © Lavaca.org
  • © Lavaca.org Redactie van de krant 'Tiempo Argentino' recupereert gebouwen © Lavaca.org
  • © Lavaca.org Redactie van de krant 'Tiempo Argentino' recupereert gebouwen © Lavaca.org
  • © Lavaca.org Redactie van de krant 'Tiempo Argentino' recupereert gebouwen © Lavaca.org

Na de default van Argentinië in 2001 is het land nog altijd niet financieel gezond. De partij van de presidenten Nestor  en Cristina De Kirchner (Frente para la Victoria) kozen voor de sociale kaart. Ze stopten onder meer de schuldaflossingen aan grote internationale kredietverstrekkers zoals het IMF. Daardoor had Argentinië niet langer toegang tot de internationale kapitaalmarkten en bleef de inflatie stijgen.

Sinds november vorig jaar is de zakenman Mauricio Macri aan de macht (met zijn partij Propuesta Republicana). De nieuwe president voert een zwaar besparingsprogramma door. Als resultaat vallen er duizenden ontslagen in de publieke sector. Tegelijk wordt het sociaal beleid van de Kirchners aan banden gelegd. Ook de “sojaficatie” van de landbouw neemt weer toe. Internationale kredietverstrekkers zijn opnieuw kind aan huis.  

Van faillissement tot coöperatie

De sociaal geëngageerde krant Tiempo Argentino verzet zich fel tegen de politiek van Macri. Maar de krant ging failliet onder duistere omstandigheden begin december 2015. De ex-directeur, Garfunkel, vluchtte zelfs naar de VS omdat hij bedreigingen zou hebben ontvangen. Zijn zakenpartner, Szpolski, wordt beschuldigd van het stelen van subsidies van de vorige regering K.  

De werknemers bleven echter niet bij de pakken zitten. Eén op drie van de werknemers ging ander werk zoeken maar de overige 120 startten een werknemerscoöperatie. De journalisten stichtten de werknemerscoöperatie Por Mas Tiempo die op 24 April 2016 36.000 kranten in omloop bracht. De journalisten werden dus werknemer en werkgever tegelijk. Ze lieten zich daarvoor bijstaan door organisaties zoals FEBECOOP in België. In het begin werden enkel werknemers-mét-kinderen uitbetaald, maar na een fundraising festival met 25.000 toeschouwers op 30 januari in El Parque Centenario in Buenos Aires, werden de overlevingskansen weer een pak groter. 

Aanval op de krant

In de nacht van 3 op 4 juli bestormden 20 gemaskerde mannen de redactie. Ze waren vergezeld van een zakenman, Mariano Martinez Rojas, die claimde de krant te hebben opgekocht. Wanneer de gemaskerde mannen de inboedel kort en klein sloegen en daarbovenop een journalist die de wacht hield gijzelden, liet de politie eerst begaan. Even later kwam het nog tot hevige schermutselingen met de politie wanneer de werknemers opdaagden om aan hun dagtaak aan te vatten. Eens de gemoederen bedaard, konden ze dan toch weer aan de slag. De belagers werden meegenomen voor verhoor. Intussen zou Tiempo Argentino zelf politiebescherming genieten. 

Voor een Spaans artikel over dit incident, bezoek www.lavaca.org
Willemjan is fotograaf, journalist en medisch vertaler. Bekijk zijn vernieuwde website op: www.willemjanvandenplasphotography.com

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur