Een nieuwe visie voor de levensbeschouwelijke vakken

Niet enkel het leerplan Katholieke Godsdienst werd vernieuwd, ook de leerplannen Niet-confessionele Zedenleer en Islamitische Godsdienst werden onlangs vernieuwd.

Daarnaast kreeg Interlevensbeschouwelijke Dialoog in het GO!, waarbij alle erkende levensbeschouwingen samenwerken aan de burgerschap competenties, eveneens een nieuw leerplan voor alle onderwijsvormen. Al deze ontwikkelingen passen in een nieuwe post-seculiere visie die de modernisering van levensbeschouwingen, het integrale leren in het officiële onderwijs en de democratie wil versterken.

Maar de in het Vlaams regeerakkoord geplande hervorming van het levensbeschouwelijk (officieel) onderwijs in Vlaanderen (de omslag van levensbeschouwelijke vakken naar een enkel algemeen vak zonder inhoudelijk plan) dreigt deze ontwikkelingen waaraan jarenlang werd gewerkt abrupt te stoppen, het lerarentekort te vergroten en de kwaliteit van het onderwijs een stevige knauw te geven. De Werkgroep Waardeer de LBV startte eerder al een petitie voor het behoud van de levensbeschouwelijke vakken en organiseert nu enkele gespreksavonden.

Op donderdag 5 juni gaat het eerste panelgesprek door in Mechelen. Deze avond brengt lectoren samen die actief betrokken zijn bij de ontwikkeling van de leerplannen en het lesmateriaal van de levensbeschouwelijke vakken.

Volgende sessie: 16 juni – KdG Hogeschool, Antwerpen