De transportsector vergroent veel trager dan de rest van de Europese economie. Zonder ingrepen kan de sector tegen 2030 zelfs verantwoordelijk zijn voor bijna de helft van de hele Europese uitstoot. ‘Europa moet zijn transportprobleem ernstig nemen.’
‘De luchtvaart kan de opwarming van de aarde nog meer doen toenemen.’ Tot deze conclusie komen Britse onderzoekers. Ze bekeken twee jaar lang het effect van andere uitstoot in de luchtvaart dan die van CO2.
Hoe kunnen lage-inkomenslanden hun economische infrastructuur en transport verbeteren met zo weinig mogelijk impact op het klimaat? Mobiliteitsexperts tonen in een nieuwe paper het enorme potentieel van het spoor voor duurzame groei en energie-efficiëntie.
Onderzoek toont aan dat ziekten veroorzaakt door virussen die van dier op mens overspringen, ‘exponentieel’ kunnen toenemen in de toekomst. De klimaatverandering, de toenemende wereldbevolking en onze drang om te reizen zijn de ideale cocktail om veel slachtoffers te maken.
Meer dan 75 organisaties hebben een open brief gepubliceerd aan nationale en Europese beleidsmakers. In de brief roepen ze op om privévliegtuigen te verbieden en om frequent vliegen te belasten.
Welvarende landen slagen er niet in om economische groei in evenwicht te brengen met de internationale klimaatdoelstellingen. Spreken over ‘groene groei’ is misleidend, stelt een nieuwe studie in The Lancet, omdat deze landen er niet in slagen om hun emissies voldoende terug te dringen.
Reizen met de trein is in Europa gemiddeld twee keer duurder dan vliegen, blijkt uit onderzoek door Greenpeace. Op sommige routes en bij last-minute boekingen kan het prijsverschil nog veel groter zijn, en dat heeft veel met het beleid te maken.
Grote bedrijven als Nike, Heineken en PepsiCo dringen bij de EU aan op strengere uitstootnormen voor vrachtwagens. Schoner transport is essentieel om hun uitstoot van hun producten verlagen, zeggen de bedrijven.
Europese steden hebben het moeilijk om klimaatdoelstellingen vast te leggen die zowel ambitieus als haalbaar zijn. Zo miste Oslo – nochtans een gidsstad op vlak van klimaatbeleid – een belangrijke doelstelling om de uitstoot te halveren tegen 2020, en de Noorse hoofdstad is niet alleen.
‘Vliegschaamte helpt ons duurzamer te reizen, maar enkel daarmee redden we het niet. We moeten niet meer reizen met de trein, maar minder reizen tout court’, schrijven vier onderzoekers van de universiteit van Castilië-La Mancha.
Van de ontwikkeling van de foetus tot kanker op latere leeftijd: luchtvervuiling treft mensen in elke fase van hun leven. Dat blijkt uit de analyse van tienduizenden studies in opdracht van de stad Londen.