Bio-labels voor cosmetica

Analyse

Bio-labels voor cosmetica

Laura Boon

25 juni 2008

Op dit moment circuleren in de EU tien bio-labels, keurmerken en logo’s die niet allemaal dezelfde maatstaven hanteren en zo verwarring zaaien bij de consument.

Deze zomer worden de eerste biologische cosmeticaproducten met het Oasis-label op de Amerikaanse markt gebracht. Organic and Sustainable Industry Standards (Oasis), een groep van dertig vertegenwoordigers van vooraanstaande cosmeticamerken waaronder L’Oréal en Estée Lauder, wil met dit label voorgoed het verschil aantonen tussen biologische en pseudo-biologische cosmetica.
Aangezien er geen wettelijke definitie van natuurlijke cosmetica bestaat, konden cosmeticamerken tot nog toe aanspraak maken op een biolabel zonder aan bepaalde voorwaarden te voldoen. In principe worden biologische schoonheidsproducten vervaardigd zonder siliconen of synthetische stoffen en met respect voor moeder natuur. Uit een recent onderzoek van de Organic Consumers Association (OCA) blijkt dat bepaalde “biologische” shampoos, lotions, make up en deodorants van grote merken extreem hoge dosissen van het kankerverwekkende ethyleenoxide bevatten.
Tommy Dionisio, medeoprichter van Oasis, vindt dat een regelrechte schande voor de bio-industrie. ‘Wie binnenkort producten met het Oasis-label koopt, is tenminste zeker van zijn zaak. Oasis biedt de garantie dat de cosmetica uit tenminste zeventig procent biologische bestanddelen bestaat. Tegen 2010 streven we naar een natuurlijke inhoud van negentig procent.’ Het certificatieorgaan NSF zal het biolabel toekennen aan producten die aan de eis beantwoorden.  
Goedele van Oudenhoven, docente cosmetische wetenschappen aan het centrum voor volwassenenonderwijs Elishout, heeft haar twijfels bij de biocosmeticarage. ‘Ik vind de wetgeving inzake de samenstelling van cosmetica streng genoeg. Zowel gewone als biologische cosmetica worden streng gescreend op gevaarlijke stoffen. Aangezien beide aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen, is het verkeerd om te stellen dat natuurlijke cosmetica gezonder of beter is dan de reguliere. Als een product al schadelijk zou zijn, is dit te wijten aan een te hoge dosis van een bepaalde stof of de foute combinatie van ingrediënten.’
Bio is big business in de VS. De afgelopen vijftien jaar kende de Amerikaanse biocosmetica-industrie een groei van vijftien procent. In 2007 kochten de Amerikanen voor negen miljard dollar biocosmetica.
Ook in Europa bestaat er geen wettelijk kader voor biologische cosmetica. Op dit moment circuleren in de EU tien bio-labels, keurmerken en logo’s die niet allemaal dezelfde maatstaven hanteren en zo verwarring zaaien bij de consument. Omdat Europese consumenten de bomen door het biobos niet meer zien, groeide bij enkele cosmeticaproducenten de idee om de richtlijnen van de verschillende biolabels te harmoniseren. In het najaar van 2007 richtten ze NaTrue op, een lobbygroep die ijvert voor een strenge reglementering voor biocosmetica en de invoering van een wettelijk erkend NaTrue-Label.

Volgens Antel Adam, woordvoerder van de natuurlijke cosmeticaproducent Dr. Haushka, is dit een mijlpaal voor de biocosmetica-industrie. ‘Het NaTrue-Label biedt de consument de garantie dat natuurlijke schoonheidsproducten volgens de strengste normen vervaardigd zijn. NaTrue heeft drie verschillende standaarden ontwikkeld: Natural Cosmetics, Natural Cosmetics with Organic Components en Organic Cosmetics. Om aanspraak te maken op de laatste twee standaarden zullen de producten respectievelijk zeventig en 95 procent biologische bestanddelen moeten bevatten. Zodra we een certificatiepartner hebben gevonden, zal het NaTrue-Label op de Europese markt geïntroduceerd worden,’ zegt Adam.