Mexicaanse metro moet vrouwvriendelijker

Analyse

Mexicaanse metro moet vrouwvriendelijker

26 november 2008

In de metro van Mexico City loopt de campagne Viajemos Seguras –laten we veilig reizen. Het initiatief komt van het stadsbestuur en moet het metronetwerk van de Mexicaanse hoofdstad vrij maken van fysiek en seksueel geweld tegen vrouwen. Her en der hangen roze posters die vrouwen aansporen om misbruik te melden op een speciaal nummer.

Bewakingscamera’s moeten ervoor zorgen dat de pakkans van daders effectief stijgt. Daarnaast worden massaal polsbandjes verspreid met een niet mis te verstane boodschap: ‘Veilig reizen is ons recht. Seksueel misbruik is een misdaad.’
Uit cijfers van de Mexicaanse justitie blijkt dat in 2007 14 procent van het geweld tegen vrouwen in de metro aanrandingen waren. Er werden dat jaar 395 aangiftes gedaan van betastingen. Het fenomeen is overigens niet nieuw. In 2006 deden 383 vrouwen aangifte van aanranding in de metro, en ook de jaren daarvoor schommelde het cijfer rond de 400. Uit een onderzoek van het Instituto de las Mujeres de la Ciudad de México blijkt dat de helft van de misdaden plaatsvindt in de metrowagons zelf.
Een van de doelstellingen van de campagne is slachtoffers te stimuleren aangifte te doen. Vooralsnog melden maar weinig vrouwen seksueel geweld bij de politie. De beschikbare cijfers weerspiegelen met andere woorden niet meer dan het topje van de ijsberg. Soroco Viveros, die in Mexico City woont en werkt, kan de situatie niet meer aan: ‘Tot een paar maanden geleden nam ik de metro naar mijn werk, maar ik werd er zo ongelooflijk triest van elke dag seksistische opmerkingen naar mijn hoofd te krijgen, of erger nog, betast te worden. Nu neem ik een taxi naar mijn werk of zoek ik een lift.’

Tot een paar maanden geleden nam ik de metro naar mijn werk, maar ik werd er zo ongelooflijk triest van elke dag seksistische opmerkingen naar mijn hoofd te krijgen, of erger nog, betast te worden.

Gereserveerd voor vrouwen en kinderen

Viajemos Seguras is niet de eerste maatregel van de Mexicaanse overheid om het openbaar vervoer van de miljoenenstad vrouwvriendelijker te maken. Nu al zijn de eerste drie wagons van de metro ‘s ochtends en ‘s avonds tussen zes en tien uur om veiligheidsredenen gereserveerd voor vrouwen en kinderen. Critici stellen dat de maatregel een schijnoplossing is en argumenteren dat een fundamentele gedragsverandering nodig is.
Toch wordt van de gescheiden wagons massaal gebruik gemaakt. Bij elk hek dat op het perron mannen van vrouwen scheidt, staat voortaan veiligheidspersoneel. Dat moet voorkomen dat mannen “per ongeluk” toch in een vrouwenwagon terechtkomen.