Oost-Europese steden slikken te veel auto's

Oost-Europese steden slikken te veel auto's

Pavol Stracansky

03 september 2010

De levenskwaliteit in Oost-Europese steden zal blijven dalen als de auto er het leven mag blijven domineren. Dat zeggen milieuorganisaties in de regio.

Milieuorganisaties uit Tsjechië, Hongarije, Polen en Slovakije stellen dat de steden in Oost-Europa geen antwoord hebben voor de groeiende verkeersproblemen en ver achter liggen op de West-Europese aanpak. Voetgangers- en fietsverkeer worden genegeerd, alle aandacht gaat naar nog meer auto-infrastructuur.
“Tenzij er iets verandert, zullen mensen alleen nog maar naar plaatsen kunnen gaan die per auto bereikbaar zijn, zoals enorme winkelcentra”, zegt Vitek Masare van het Tsjechische AutoMat. “Grote stadsdelen zullen leeglopen en de dienstverlening zal er uitsterven omdat ze niet per auto bereikt kan worden.”
Verscheidene studies geven aan dat de levenskwaliteit in Oost-Europese steden er op achteruitgaat. Velen krijgen slechte scores voor milieukwaliteit. Het levenskwaliteitsonderzoek dat het consultancybedrijf Mercer dit jaar publiceerde, bevat bijvoorbeeld een rangschikking van tweehonderd steden van over de hele wereld. De eerste Oost-Europese stad komt pas op de zeventigste plaats.
In een aparte rangschikking voor ecosteden, met luchtvervuiling en files als criteria, haalt geen enkele Oost-Europese stad de top 50, terwijl dat voor 22 West-Europese steden wel het geval is.