Dossier Circus is leren leven

Een uitwisseling tussen de circusschool in Molenbeek en de circusschool uit Ramallah levert rijke inzichten op over het leven in de twee samenlevingen. ‘Circus is een sociaal rolmodel voor samenleven: we zijn allemaal anders, maar dat kan een sterkte en iets moois zijn. Bij beide scholen is “circus voor iedereen” dan ook de insteek voor de werking.’ Onverwachte verhalen en verrassende perspectieven uit steden die worstelen met hun negatieve imago’s.

zo 29/10
© Viktor Renson
Voor de jongeren van Circus zonder handen in Molenbeek en hun Palestijnse vakgenoten is circus veel meer dan een artistieke uitlaatklep. Ze leren er leiderschap en angst in goede banen te leiden. Sommigen zien er zelfs een vorm van geweldloos verzet in of een visitekaartje voor een land onder bezetting.
di 24/10
© Victor Renson
‘Ik heb geen leuke of mooie herinneringen aan mijn kindertijd. Enkel de bezetting, het binnenvallen van het vluchtelingenkamp en schoten en bombardementen’, zegt Nayef Abdallah. In datzelfde vluchtelingenkamp, geeft hij nu les circus in de hoop de kinderen een beter jeugd te geven dan hij zelf had.
za 21/10
MO* sprak met de oprichters van de Palestijnse circusschool, Jessika Devlieghere en haar echtgenoot Shadi Zmorrod, en met Veerle Bryon oprichter van Circus Zonder Handen met hoofdzetel in Molenbeek. Omdat beide circusscholen, hoewel ze door zo’n slordige 4000 kilometer gescheiden zijn, veel met elkaar gemeen hebben, hielden ze een uitwisseling.
ma 16/10
© Bilal Lamarti
De Palestijnse circusschool en Circus Zonder Handen in Molenbeek deden moeilijke evenwichtsoefeningen boven de afgrond aan vooroordelen die over hun jonge deelnemers bestaan. Een wederzijdse uitwisseling resulteerde in een sierlijke dubbelslag. Hier zijn de artiesten!