Boerensupermarkt opent deuren

Bio is hip. Steeds meer mensen halen hun groenten en fruit in zelfpluktuinen of kopen melk in hoevewinkeltjes van lokale veehouders. In Brugge opende recent een ‘winkel der boeren’, waar enkele tientallen (bio)boeren hun producten zelf verenigen in één eigen supermarkt.

  • © Jens Mouton Bioboer Nils in het gemengd landbouwbedrijf De Zwaluw van de familie Mouton. © Jens Mouton
  • © Jens Mouton Wanneer je bij Boer Bas binnenloopt, waan je je in een echte schuur. © Jens Mouton
  • © Jens Mouton Koffiebessen uit Mexico. © Jens Mouton
  • © Jens Mouton Justine en Wieland van ’t Goed Ter Heule richten zich op een zo kort mogelijke keten. © Jens Mouton

Boer Bas is het alter ego van allerlei bioboeren uit West- en Oost-Vlaanderen, maar ook bijvoorbeeld Spanje en Italië, wiens producten verenigd liggen in de Brugse biowinkel. Op 31 juli vond de feestelijke opening plaats.

Een echte schuur

Je kan er terecht voor een uitgebreid assortiment van bioproducten: van champignons tot verse vis, van honing tot olijven. En die liggen niet in lange gangen met winkelrekken. Wanneer je bij Boer Bas binnenloopt, waan je je in een echte schuur. De producten van alle boeren staan elk op verschillende eilanden uitgestald.

Aangezien de meeste producten in de winkel biologisch gecertificeerd zijn, zijn de boodschappen die je er kan doen afhankelijk van het seizoen. Zo kan je voor appels pas in september bij Boer Bas terecht.

© Jens Mouton

Justine en Wieland van ’t Goed Ter Heule richten zich op een zo kort mogelijke keten.

Vijftig geiten

‘Ik heb vijftig geiten, dat ligt ver onder de normen. Voor de melk die ik van hen krijg, moet ik dus een eigen afzetmarkt zoeken. We dachten: “Waarom zorgen we niet gewoon zelf voor een afzetmarkt?”’, legt Jens Mouton, de initiatiefnemer van Boer Bas uit.

Jens is 25 jaar oud en al drie jaar bioboer. Samen met een aantal andere jonge, West- en Oost-Vlaamse bioboeren sloeg hij de handen in elkaar om het project uit de grond te stampen.

Ook een aantal buitenlandse bioboeren stapten mee in het project.

Ook een aantal buitenlandse bioboeren stapten mee in het project. ‘Op het internet vonden we een aantal bioboeren in het buitenland die binnen onze visie pasten. Zij wilden graag met ons in zee gaan om hun afzetmarkt te vergroten’, zegt Jens. Zo werd het aanbod uitgebreid met onder andere koffie uit Mexico en rijst uit Italië. 

‘Voor de consument is het heel makkelijk om al die producten in één winkel bij mekaar te vinden en voor de boer vraagt het niet veel extra inspanning’, aldus Jens. Veel van de boeren betalen zelfs gezamenlijk vervoer om hun producten bij Boer Bas te krijgen.

© Jens Mouton

Koffiebessen uit Mexico.

Verdeelcentra

Op vraag van de consument zette de landbouwsector de afgelopen jaren in op dierenwelzijn, milieuvriendelijkheid en minder voedselverspilling. Maar dat vergt enorme investeringen die de landbouwer niet kan betalen door de lage prijzen die hij voor zijn producten krijgt.

Slechts 20 procent van de prijs die je in de winkel betaalt, gaat naar de boer.

In Vlaanderen zijn 370 bioboeren en in Wallonië zelfs 1347. Hun geteelde groenten en fruit, en dat van andere landbouwers in ons land, komen eerst op veilingen terecht waar hun prijs wordt bepaald volgens het aanbod, niet door de boer.

Van daaruit gaat het voedsel naar verdeelcentra die de producten over de verschillende supermarkten verspreiden. Slechts 20 procent van de prijs die je in de winkel voor een product betaalt, gaat naar de boer.

© Jens Mouton

Bioboer Nils in het gemengd landbouwbedrijf De Zwaluw van de familie Mouton.

Geen tussenpersonen

‘We hopen dat Boer Bas één van de betere beetjes kan zijn’

‘Bij ons zijn er geen tussenpersonen. Alles komt rechtstreeks van de boer, je weet zelfs welk product van welke boer afkomstig is. Zo gaat bijna de volledige prijs van het product terug naar de boer, die zijn prijs zelf heeft bepaald’, vertelt Jens.

Over de toekomst van Boer Bas is Jens bescheiden: ‘Ik denk niet dat we het volledige inkomen van de boer zullen vertegenwoordigen, maar het zal wel een mooi extraatje zijn. Alle kleine beetjes maken voor de boeren een groot, we hopen dat Boer Bas één van de betere beetjes kan zijn’, besluit hij.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift