Antwerpenaren schakelen zelf neonreclames uit

Nieuws

Antwerpenaren schakelen zelf neonreclames uit

Antwerpenaren schakelen zelf neonreclames uit
Antwerpenaren schakelen zelf neonreclames uit

17 maart 2008

Tijdens de 13de Nacht van de Duisternis heeft een groepje inwoners uit Antwerpen de felle neonreclames van winkels en bedrijven zelf uitgeschakeld.

De actievoerders van Neonshadows Antwerp lieten zich inspireren door het usethefuse-initiatief: door de zekering, die meestal aan de voorgevel hangt, uit te schakelen, wordt de stroomtoevoer naar de neonverlichting onderbroken.
Ze willen niet enkel het donker van de nacht weer claimen in het stad, maar ook het onnodige energieverbruik een halt toeroepen: ‘Het feit dat de uitgeschakelde verlichting de volgende nacht op heel wat plaatsen niet terug aangezet werd, toont aan dat deze verlichting absoluut niet gemist wordt’, zegt een van de actievoerders.

De dertiende Nacht van de Duisternis vond plaats op zaterdag 15 maart 2008 en is een initiatief van Bond Beter Leefmilieu, Preventie Lichthinder en de Vereniging voor Sterrenkunde. Terwijl zo’n 150 steden en gemeenten de openbare verlichting doofden, organiseerden meer dan honderd verenigingen nachtelijke activiteiten. Daarnaast werd aan iedereen gevraagd om tussen 8 uur en kwart na 8 het licht te doven. Ook bedrijven werden aangespoord om dan minstens een kwartiertje het licht uit te doen.