Argentijns vliegtuigongeluk in de maak?
Marcela Valente
23 mei 2007
De Internationale Pilootfederatie, de Federatie van Luchtverkeersleiderverenigingen en de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie waarschuwen voor veiligheidsprobleem met het luchtverkeer in Argentinië. Luchtverkeersleiders werken onderbemand en zonder adequate radar, vluchten lopen vertraging op of worden geannuleerd. De Argentijnse regering houdt vol dat het luchthavenverkeer veilig is.
De hoofdradar van de internationale luchthaven van Buenos Aires, Ezeiza, is al sinds 2 maart defect. Het toestel dient om vliegtuigen op te sporen in de lucht en de informatie door te sturen naar de controleschermen van de luchtverkeersleiders. De reserveradar werkt, maar stuurt gegevens door die volgens experts onvoldoende zijn. De overheid probeert een nieuwe radar te huren, maar die is er nog altijd niet.
Luchtverkeersleiders gebruiken momenteel een manueel systeem. Dat veroorzaakt vertragingen, maar het kan ook erger. Sinds het uitvallen van de hoofdradar hebben vakbonden en verenigingen van luchtverkeersleiders al minstens zes “bijna-botsingen” met vliegtuigen op de grond of in de lucht gerapporteerd.
Waarschuwingen
Vorig weekend vaardige de Internationale Federatie van Luchtverkeersleiderverenigingen IFACTA een waarschuwing uit. “Om een heel ernstig ongeluk te vermijden moet het aantal vluchten naar Argentinië naar beneden tot de nieuwe radar werkt. De verkeersleiders verzuipen in het werk”, zegt Marc Baumgartner, hoofd van IFATCA.
In april al stelde een rapport van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie ICAO dat het luchtverkeer van en naar Buenos Aires, waar dertig vliegtuigen per uur opstijgen, lijdt onder een gebrek aan waakzaamheid voor de veiligheid vanwege de autoriteiten. Vaak krijgt persoonlijk initiatief voorrang op het volgen van de richtlijnen. Vlak nadien raadde de Internationale Pilootfederatie IFALPA piloten die op Argentinië vliegen aan uiterst alert te zijn.
Rechtzaak
De kritiek komt ook uit Argentijnse hoek. “Ezeiza zou dertig luchtverkeersleiders moeten hebben. Er zijn er maar zestien aan het werk”, zegt César Salas. Hij staat aan het hoofd van de Argentijnse Vereniging van Luchtverkeersleiders ACTA, maar werkt na 25 jaar niet meer in de controletoren. Omwille van kritiek op de radarsituatie in maart werd hij overgeplaatst naar een bureaujob.
Oud-piloot en documentairemaker Enrique Piñeyro heeft een rechtszaak aangespannen tegen de luchtmacht, die het bevel voert over de luchtverkeersleiding. Hij waarschuwde in maart al voor het risico op botsingen tussen een groot aantal vliegtuigen met duizenden passagiers. Piñeyro nam in 1999 ontslag bij de luchthavenmaatschappij LAPA omdat hij hun veiligheidsmaatregelen onvoldoende vond. Vlak na zijn vertrek raakte een LAPA-vliegtuig bij het opstijgen van de startbaan. 67 mensen kwamen om.
“We zijn erg bezorgd”, zegt ook Pablo Biro van de Argentijnse Pilotenvereniging. “Het systeem is verouderd en de autoriteiten negeren gewoon dat er problemen zijn.”
Defensieminister Nilda Garré heeft herhaaldelijk gezegd dat de Internationale Burgerluchtvaartvereniging tevreden is over de veiligheid en dat grote maatschappijen niet op Argentinië zouden vliegen zonder minimale veiligheidsgaranties.