Betalen per wasbeurt is goed voor het milieu

Bianca Jordan/Unsplash (CC0)

 

Betalen per wasbeurt leidt tot zuiniger gebruik van wasmachines, blijkt uit onderzoek in Zweden en Nederland. Het pay-per-use model, waarbij de consument ‘gebruik’ koopt en niet een apparaat, staat de laatste jaren steeds meer in de belangstelling.

Consumenten worden zich in een pay-per-use model bewuster van hun consumptiepatroon en worden financieel gestimuleerd om zuinig te zijn.

Worden mensen zuiniger er als ze een wasmachine huren en vervolgens per wasbeurt betalen? Die vraag stelden de onderzoekers zich. Het antwoord is dat het aantal wasbeurten per maand significant daalde en ook de temperatuur van de wasbeurten, waardoor energie werd bespaard, zegt Nancy Bocken, hoofdauteur en onderzoeker aan Lund University en de TU Delft.

Bocken zegt dat consumenten zich in een pay-per-use model bewuster worden van hun consumptiepatroon en financieel gestimuleerd worden om zuinig te zijn. “De leveranciers worden op hun beurt gestimuleerd om een efficiënte, zuinige en goed onderhouden wasmachine te bieden.”

Nieuw businessmodel

Het onderzoek, dat gepubliceerd is in het Journal of Cleaner Production. werd uitgevoerd in samenwerking met een Delftse spin-off die betalen per wasbeurt aanbiedt. Bocken, die mede-oprichter is van dat bedrijf, zegt dat het totaal aantal wasbeurten en de gemiddelde wastemperatuur daalden na de eerste, gratis maand. Een lagere wastemperatuur werd vooral behaald bij mensen die gewend waren op hogere temperaturen te wassen.

Tot nu toe was er nog weinig onderzoek in de praktijk gedaan naar het effect van pay-per-use, zeggen de onderzoekers. Verder onderzoek moet volgens hen uitwijzen wat de beste manieren zijn om pay-per-use in te zetten.

In diverse sectoren bezinnen bedrijven zich momenteel op nieuwe businessmodellen. Zo bestaan er al leveranciers die de inrichting van bedrijven verzorgen via pay-per-use. Ook in bijvoorbeeld de ICT-sector en de schoonmaakbranche zijn initiatieven op dit gebied.

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift