China keldert Europese scheepvaartalliantie

Nieuws

China keldert Europese scheepvaartalliantie

China keldert Europese scheepvaartalliantie
China keldert Europese scheepvaartalliantie

Ayla Sileghem

20 juni 2014

Het Chinese ministerie van Handel heeft de alliantie van vrachtschepen, gekend als P3, niet goedgekeurd. De VS en de EU waren akkoord met de alliantie, maar China maakt zich zorgen over monopolievorming in de scheepsindustrie. De overeenkomst zou immers 47 procent van de containerhandel tussen Europa en Azië hebben gecontroleerd.

De overeenkomst kwam tot stand tussen drie Europese rederijen: het Deense bedrijf Maersk, het Zwitserse bedrijf Mediterranean Shipping Company (MSC) en het Franse Compagnie maritime d’affrètement - compagnie générale maritime (CMA CGM). Op 18 juni 2013 maakten de bedrijven bekend een overeenkomst te willen sluiten voor een samenwerking, waarvan werd verwacht dat ze in werking zou treden in het najaar van 2014.

De drie bedrijven hebben samen 250 schepen op vaart tussen Europa en Azië, Amerika en Azië, en Amerika en Europa. Met hun netwerk wilden de efficiëntie verhogen en de overcapaciteit tegengaan die nu vele bedrijven in de sector treft, waardoor ze verliezen boeken.

Maersk kondigde dinsdag aan dat China dat  de deal niet doorgaat omdat China hem niet aanvaardt. : ‘Het Chinese ministerie van Handel (MOFCOM) van de Volksrepubliek China heeft verklaard dat het P3-netwerk niet goedgekeurd wordt. De partners respecteren het besluit van de MOFCOM. Als gevolg stemmen de partners in om het voorbereidende werk rond het P3 netwerk stop te zetten.’

Alliantie of monopolie

Hoewel de deal geen echte fusie was - de bedrijven beweren dat ze met elkaar zouden blijven concurreren op het gebied van prijzen - vonden de Chinese autoriteiten dat de overeenkomst hetzelfde effect had als een fusie. De Chinese toezichthouders stelden dat een controle van 47 procent van de containerhandel tussen Azië en Europa ‘de marktconcentratie substantieel vergroot.’

‘Natuurlijk is de beslissing een verrassing voor ons. We hebben lang gewerkt om tegemoet te komen aan de bezorgdheden van de toezichthouders’, verklaarde Nils Smedegaard, de CEO van Maersk. ‘De P3 alliantie zou Maersk Line in staat hebben gesteld om zowel de kosten als de CO2-uitstoot verder te verlagen en de service voor de klanten te verbeteren door een efficiënter netwerk van vrachtschepen.’