Goedkopere batterijen geven elektrische auto wind in de zeilen

© Kārlis Dambrāns (CC BY 2.0)

 

Het aantal elektrische auto’s en plugin-hybrides rondde vorig jaar de kaap van 3 miljoen, een stijging met 54 procent tegenover 2016. Dat blijkt uit cijfers van het Internationaal Energieagentschap (IEA).

China bleef met voorsprong de grootste markt voor elektrische auto’s, goed voor de helft van alle verkochte exemplaren wereldwijd. In 2017 werden in het land 580.000 elektrische auto’s verkocht, een stijging met 72 procent tegenover het jaar ervoor. Op de tweede plaats komen de Verenigde Staten met 280.000 auto’s.

In Noorwegen maken elektrische auto’s 39 procent uit van de verkoopcijfers.

Wat marktaandeel betreft blijven de Scandinavische landen koploper: in Noorwegen maken elektrische auto’s 39 procent uit van de verkoopcijfers. Ook Duitsland en Japan kenden een sterke groei.

Belangrijk, stelt het rapport, is dat elektrische mobiliteit zich niet beperkt tot auto’s. Ook de vloot elektrische bussen steeg sterk in 2016, en elektrische tweewielers stijgen nog sterker, tot 250 miljoen vorig jaar. Ook hier is China koploper, maar in Europa en India is een inhaalbeweging ingezet.

De laadinfrastructuur volgt die groei, met een geschatte drie miljoen laadstations in woningen en werkplekken, en nog eens 430.000 publieke laadpalen, waarvan een kwart snelladers.

Rol van de overheid

De rol van de overheid in de opmars van elektrische voertuigen is cruciaal, zegt het IEA, onder meer dankzij aankoopprogramma’s, financiële steun bij de aankoop, strengere uitstootnormen en lage-emissiezones.

Chemisch innovatie is nodig, want de schaarste aan stoffen als nikkel, lithium en kobalt kunnen de opmars van de elektrische auto in het gedrang brengen.

Maar ook de snel dalende kost en stijgende performantie van lithium-ionbatterijen waren van groot belang. Die trends moeten zich doorzetten om het succes van de elektrische auto mogelijk te maken. Daarvoor moeten de chemische eigenschappen verder verfijnd worden, de schaal van de productie worden opgedreven en de capaciteit van de batterijen vergroten.

Chemisch innovatie is nodig, want de schaarste aan stoffen als nikkel, lithium en kobalt kunnen de opmars van de elektrische auto in het gedrang brengen. Dat geldt vooral voor kobalt, waarvan 60 procent van de wereldproductie afkomstig is uit de Democratische Republiek Congo. Bovendien wordt 90 procent van de verwerking door China gecontroleerd. Dat is een risico, want de vraag naar kobalt zal 10 tot 25 keer groter zijn in 2030.

Het agentschap verwacht een verdere groei van het aantal elektrische auto’s tot 125 miljoen exemplaren tegen 2030. Als er nog meer steun en sterkere regelgeving komt om de klimaatdoelen en duurzame ontwikkelingsdoelen te halen, kan dat aantal nog sterk stijgen, zegt het agentschap, tot zelfs 220 miljoen auto’s in 2030.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.