Jaaroverzicht 2007: mei

Nieuws

Jaaroverzicht 2007: mei

21 december 2007

Paul Wolfowitz moet opstappen als voorzitter van de Wereldbank nadat een reeks schandalen aan het licht kwam. En Afrika blijkt voor het derde jaar op rij een economische groei van meer dan 5 procent te boeken.

• Afrika boert goed: Met een groei van meer dan 5 procent, voor het derde jaar op rij, doet de Afrikaanse economie het erg goed, zegt het Internationaal Muntfonds. Olie speelt daarin een belangrijke rol, waardoor Afrika strategisch belangrijk wordt, ook voor de VS.

• De Wereldbank na Wolfowitz: de raad van bestuur van de Wereldbank heeft bekendgemaakt dat Paul Wolfowitz op 30 juni opstapt als voorzitter van de Wereldbank.

• In een uitgebreid verkiezingsdossier focust MO.be op de mondiale thema’s, waar het informatie- en propagandabombardement meestal weinig oog voor heeft, en wordt het werk van de paarse regering getoetst aan enkele cruciale doelen die Paars zichzelf had gesteld.

Quote

‘In de VS worden jaarlijks zo’n dertien miljard dollar uitgegeven aan de beveiliging van luchthavens. Hoeveel uren verspelen mensen op één jaar terwijl ze aanschuiven in de lange files, voor de scanners, terwijl ze hun schoenen aan en uit trekken of terwijl ze altijd dezelfde stereotiepe vraagjes van het luchthavenpersoneel beantwoorden… Vooral dat laatste is een leeg ritueel geworden dat nergens toe leidt. Het enige resultaat dat zulke rituelen hebben, is dat ze de latente angst opnieuw opwekken en versterken.’ (Frank Furedi in MO*magazine)

Dossier

• Via smokkelcircuits omzeilen wapentrafikanten internationale embargo’s en belanden wapens in conflictgebieden. Met alle gevolgen van dien: bijna een half miljoen mensen komen jaarlijks om door wapengeweld.

• Kan de immense aandacht voor goed bestuur, zoals dat nu heet, bijdragen tot ontwikkeling? En hoe moet dat dan gebeuren?

Wereldblog

Rien Vandermeersch brengt voor MO.be verslag uit van een reeks infoavonden die Dissent! - een horizontaal netwerk dat ingaat tegen de bepaling van onze toekomst door de G8 – organiseert in aanloop naar de G8-top.

Nieuws

• 3 mei: China heeft de handel in menselijke organen officieel verboden. De nieuwe regels die dinsdag door het Chinese ministerie goedgekeurd werden, verbieden zowel organisaties als individuen menselijke organen te verhandelen.

• 7 mei: In een toespraak aan het hooggerechtshof van Lahore kondigde Iftikhar Chaudhry voor duizenden advocaten en activisten het einde aan van alle dictatoriale regimes. Chaudhry, de onlangs afgedankte opperrechter, viseert daarmee vooral de Pakistaanse president Musharraf die hem vorige maand de deur wees op verdenking van ambtsmisbruik.

• 11 mei: José Ramos-Horta wordt de nieuwe president van de jongste natie van de wereld, Oost-Timor. Gie Goris sprak tien jaar geleden met de Nobelprijswinnaar en vroeg Ramos-Horta of hij ooit nog president van Oost-Timor wou worden.

• 15 mei: Tussen nu en 2050 zullen minstens een miljard extra mensen migreren als gevolg van waterschaarste, overstromingen, grootschalige ontwikkelingsprojecten, mislukte oogsten en conflicthaarden door klimaatverandering. Dat voorspelt het nieuwe rapport van de Britse humanitaire organisatie, Christian Aid.

• 23 mei: De Advocaat-Generaal van het Europees Hof van Justitie besliste in de zogenaamde zaak-Laval dat Europese vakbonden het recht hebben om collectieve acties te voeren om bedrijven ertoe aan te zetten werknemers uit andere lidstaten evenveel loon uit te betalen als wat overeengekomen in met lokale werknemers in hun cao’s.

• 30 mei: De Verenigde Staten hebben de 53-jarige Robert Zoellick voorgedragen als nieuwe voorzitter van de Wereldbank. Zoellick moet Paul Wolfowitz vervangen, die op 30 juni opstapt als baas van de Wereldbank. Oxfam zegt dat de nieuwe voorzitter moet bewijzen dat hij de juiste man voor de job is, en heeft daarvoor een zespuntenplan opgesteld.

Cultuur

Het is middernacht en het Hotel Tagawa aan de Brusselse Louizalaan is helemaal leeg. De deuren zijn definitief gesloten, er blijven alleen wat vluchtige sporen van leven en de geesten van de mensen die hier de voorbije vier jaren gewoond hebben.