Kinderen pleiten in Europees parlement tegen geweld op school

Nieuws

Kinderen pleiten in Europees parlement tegen geweld op school

Evert

31 maart 2009

Overal ter wereld worden kinderen het slachtoffer van geweld op school – ook in Europa. In de meeste EU-lidstaten is bijvoorbeeld pesten op school niet verboden. Frankrijk laat zelfs nog lijfstraffen toe. Om het probleem aan te kaarten, trok een delegatie van Plan Youth Board naar het Europees parlement.

Richard Steppe (16) nam met Plan Youth Board -de jongerenorganisatie van de ngo Plan International- deel aan het bezoek. Hij vertelde Europarlementsleden over zijn ervaringen met geweld op school.

“In de lagere school had ik een leerkracht die al eens kinderen door elkaar durfde schudden”, aldus Richard. “Ik heb gezien dat anderen slachtoffer werden van geweld en ik ben zelf ook ooit aangepakt.”

“Maar er bestaan oplossingen. Een middelbare school in Dendermonde is een project gestart waarin leerlingen bij de oudere leerlingen in vertrouwen terecht kunnen met hun problemen. Die oudere leerlingen zijn een soort psychologen, die alle problemen aankaarten bij de leekrachten of de directeur.”

Discriminatie

Deze week buigt het Europese Parlement zich over een decreet inzake discriminatie. Daarbij bestaat de mogelijkheid om leeftijd als criterium op te nemen.

“Kinderrechten staan hoog op onze agenda”, zegt Malgorzata Groska van de Europese Instelling voor Democratie en Mensenrechten (EIDHR). “We gaan ons de volgende maanden focussen op het toepassen van de rechten van het kind in tien landen. Tegen juli verwachten we de eerste uitgewerkte strategieën om het plan tot verweznlijking te brengen.”

‘Meer inspraak aub’

“De grootste tekortkoming is dat beleidsmakers geen contact nemen met de kinderen en hen vragen wat zij zelf willen”, aldus Groska. “Hierop moeten we ons in de toekomst meer gaan focussen. We moeten te weten komen wat ze zelf willen.”

An Van den Bergh, coördinatrice van de jeugdwerking van Plan België, is hierover verbaasd: “Ze voeren allerlei richtlijnen door die betrekking hebben op kinderen, maar luisteren niet naar wat ze zelf willen. Dat is precies wat Plan wel doet.”

Cirkel van geweld

Kinderen die op school met geweld in aanraking komen, gaan soms denken dat geweld een oplossing vormt. Zo komen ze in een vicieuze cirkel terecht. Het zelfde geldt voor leraars.
Mohammed Asif van Plan India vind het spijtig dat er voor leerkrachten geen psychologische test is. “We beoordelen leerkrachten enkel op hun diploma, niet op hun psychologische kwaliteiten om leerkracht te zijn. Daardoor krijgen we vaak incapabele leerkrachten die lijfstraffen toepassen.”