Grote verschillen tussen landen en regio's

Kinderen zijn al derde van een schooljaar verloren aan pandemie

IMF / Raphael Alves (CC BY-NC-ND 2.0)

Scholieren worden getest op koorts aan de ingang van een school in Manaus, Brazilië. Latijns-Amerika en het Caribisch gebied zijn veruit koploper met 110 gemiste schooldagen. Ter vergelijking: In West-Europa verloren kinderen gemiddeld 38 dagen onderwijs.

Kinderen over de hele wereld hebben gemiddeld 74 dagen onderwijs verloren als gevolg van de pandemie. Vooral de armste kinderen worden zwaar getroffen, want zij hebben minder toegang tot afstandsonderwijs.

De onderwijscijfers voor 194 landen zijn verzameld door de internationale organisatie Save The Children. Ze tonen een enorm verschil tussen de regio’s in de wereld. Kinderen in Latijns-Amerika en Zuid-Azië missen bijna driemaal zoveel dagen als kinderen in West-Europa.

Latijns-Amerika en het Caribisch gebied zijn veruit koploper, met 110 gemiste dagen, gevolgd door het Midden-Oosten (80 dagen) en Afrika ten zuiden van de Sahara (69 dagen). In West-Europa verloren kinderen gemiddeld 38 dagen onderwijs.

Grotere kloof

Omdat scholen gesloten waren en leren op afstand niet voor alle kinderen even toegankelijk is, heeft de pandemie de kloof tussen landen vergroot, maar ook binnen landen: tussen rijkere en armere gezinnen, stedelijke en landelijke huishoudens; ontheemde kinderen en gastpopulaties; kinderen met een handicap en kinderen zonder handicap.

‘Bijna een jaar nadat de wereldwijde pandemie officieel werd uitgeroepen, kunnen honderden miljoenen kinderen nog altijd niet naar school’

Het rapport citeert de vijftienjarige Jonathan, die in een vluchtelingenkamp in Oeganda leeft en het afgelopen jaar onderwijs heeft moeten missen. Hij maakt zich zorgen om zijn vrienden die voorgoed van school zijn gegaan, en die nu aan het werk zijn, zwanger zijn of in een kindhuwelijk zijn beland.

‘Ik voel me slecht als andere kinderen niet naar school gaan’, zegt hij. ‘Want zonder opleiding kan niemand succes behalen. Zonder school is het moeilijker, als analfabeet.’

Rijke landen

Ook tussen de rijkere landen zijn er grote verschillen. Studenten in de VS bijvoorbeeld hebben minder goede internettoegang dan studenten in andere rijke landen. In vergelijking met de EU-landen scoren enkel Bulgarije en Roemenië lager.

De rijkere landen kampen ook met de online alternatieven voor schoolonderwijs. In Noorwegen bijvoorbeeld hebben nagenoeg alle jongeren vanaf negen jaar toegang tot een smartphone, maar bijna een derde had thuis geen toegang tot een computer. In Nederland heeft een op de vijf kinderen geen computer of tablet beschikbaar om thuis te leren.

Inhaallessen

‘Bijna een jaar nadat de wereldwijde pandemie officieel werd uitgeroepen, kunnen honderden miljoenen kinderen nog altijd niet naar school’, zegt Inger Ashing van Save the Children. ‘2021 moet het jaar zijn waarin we zorgen dat kinderen niet langer de prijs voor deze pandemie betalen.’

Regeringen moeten vooral alles in het werk stellen om te vermijden dat kinderen permanent wegblijven van school, zegt ze. Daarnaast is het belangrijk dat kinderen toegang hebben tot inhaallessen, om de verloren leertijd in te halen.

‘Nu vaccins worden uitgerold, is er hoop dat we de strijd tegen het virus kunnen winnen’, zegt Inger Ashing. ‘Maar we zullen de oorlog tegen de pandemie toch verloren hebben als we er niet voor kunnen zorgen dat kinderen veilig terug naar school gaan, toegang hebben tot gezondheidsdiensten, genoeg te eten hebben en beschermd worden. We zijn dat aan de kinderen verschuldigd.’

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3093   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift