Klimaat treft wereldhandel in voedsel op cruciale knooppunten

Veertien flessenhalzen van de wereldwijde voedselvoorziening lopen in toenemende mate gevaar door de klimaatverandering. Dat blijkt uit een rapport van de Britse denktank Chatham House. 

Darren Puttock (CC BY-NC-ND 2.0)

Het Suezkanaal is een van de knooppunten waardoor een groot deel van de wereldwijde handel in voeding verloopt.

Een groot deel van de wereldwijde handel in voeding verloopt via een klein aantal kritieke knooppunten zoals het Suezkanaal, spoorlijnen of wereldhavens. Maar er is niet voldoende aandacht voor de strategische risico’s waaraan die knooppunten blootstaan, waarschuwt het rapport.

De infrastructuur is er vaak al verouderd en kan moeilijk op tegen de natuurrampen die de klimaatverandering met zich meebrengt. En naast stormen, overstromingen en hittegolven stijgt ook de kans op gewapende conflicten die de knooppunten bedreigen.

Grote impact

Een snelle stijging van de voedselprijzen kan tot grote onlusten en conflicten leiden.

Als een of meerdere knooppunten lamgelegd of beschadigd worden, kan dat ernstige gevolgen hebben voor de wereldwijde voedselvoorziening. Dat zou in sommige regio’s een snelle stijging van de voedselprijzen met zich meebrengen, en kan zo tot grote onlusten en conflicten leiden.

‘We hebben het hier over een aanzienlijk deel van de wereldwijde voedselvoorziening die vertraagd of gestopt kan worden’, zegt Laura Wellesley, een van de auteurs van het rapport. ‘En wat met name zorgwekkend is, is de grote kans dat problemen met een of meer knooppunten samenvallen met mislukte oogsten – dan wordt het echt ernstig.’

Nu al problemen

Uit het rapport blijkt dat de knooppunten nu al aanzienlijke problemen ondervinden. De Amerikaanse waterwegen en spoorlijnen, die een derde van het maïs en graan in de wereld vervoeren, werden vorig jaar getroffen door overstromingen en in 2012 door een hittegolf die treinen deed ontsporen.

Ook belangrijke zeeroutes lopen gevaar. Het Panamakanaal krijgt te maken met droogte en het Suezkanaal met zandstormen. Op de Braziliaanse wegen, cruciaal voor de soja-export, raakten dit  jaar al drieduizend vrachtwagens vast in de modder na hevige regenval, en de zuidelijke havens werden gesloten na stormen en overstromingen. Het enige knooppunt dat nog niet geraakt is, is de Straat van Gibraltar.

Gigi Ibrahim (CC BY 2.0)

Een tekort aan graan heeft mede tot de Arabische Lente geleidt. Een graffiti langs de straten van Caïro schildert een activist af die revolutie uitschreeuwt, Caïro 2011.

Arabische Lente

Vooral het Midden-Oosten en Noord-Afrika zijn erg kwetsbaar, stelt het rapport, omdat daar de afhankelijkheid van ingevoerd voedsel het grootst is. Dat bleek in 2010 nog, toen een hittegolf in Rusland de uitvoer van graan in gevaar bracht en zo mee tot de Arabische Lente leidde.

Andere landen die erg veel gevaar lopen, zijn Ethiopië, Kenia, Tanzania en Soedan, maar ook rijke landen: driekwart van de Japanse invoer van graan verloopt via het Panamakanaal. Ook China is een grote importeur, maar het land heeft al inspanningen gedaan om de afhankelijkheid van de knooppunten te verminderen, onder meer via nieuwe aanvoerroutes.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.