Latijns-Amerikaanse steden kiezen (beetje) voor fiets en bus

Nieuws

Latijns-Amerikaanse steden kiezen (beetje) voor fiets en bus

Latijns-Amerikaanse steden kiezen (beetje) voor fiets en bus
Latijns-Amerikaanse steden kiezen (beetje) voor fiets en bus

Emilio Godoy

07 januari 2014

De Latijns-Amerikaanse steden Buenos Aires, Mexico-Stad en Rio de Janeiro zetten in op duurzame transportmiddelen zoals de fiets en snelle busdiensten. Maar het gaat niet snel genoeg, vinden experts.

Het stadsbestuur van de Mexicaanse hoofdstad nam in 2013 een nieuwe route in gebruik van de snelle busdienst Metrobús en breidde de openbare fietsenverhuur Ecobici uit. De Argentijnse hoofdstad Buenos Aires nam een derde Metrobús-lijn in gebruik op de Avenida 9 de Julio, en breidde eveneens zijn openbaar fietsprogramma uit.

In de Braziliaanse miljoenenstad Rio de Janeiro tot slot maakte het bestuur voort met de aanleg van corridors voor het hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) van Transcarioca en Transbrasil. Er kwamen vorig jaar ook fietspaden bij als onderdeel van de infrastructuurwerken voor het wereldkampioenschap voetbal deze zomer en de Olympische Spelen in 2016.

Uitdagingen

“We hebben interessante projecten gezien in Mexico-Stad, maar het gaat te traag”, vindt Bernardo Baranda, directeur voor Latijns-Amerika van het internationale Institute for Transportation and Development Policy. Hij pleit voor meer initiatieven die sneller ingevoerd worden om het gebruik van de auto in de Mexicaanse hoofdstad terug te dringen.

De ontwikkelingen in Rio de Janeiro noemt hij zeer spannend. “Er is veel geïnvesteerd in infrastructuur. Het fietsgebruik nam toe. Het stadscentrum heeft een groot potentieel voor betere vervoerscondities.”

De drie steden staan voor gelijkaardige uitdagingen, zoals een zware afhankelijkheid van privévoertuigen, parkeergarages die als paddenstoelen uit de grond rijzen en bijna geen verbetering inzake de verkeersveiligheid, behalve dan in Buenos Aires.

Bovendien waren er sociale protesten tegen de infrastructuurwerken voor de ontwikkeling van duurzame, multimodale vervoersystemen.

Concurreren met metro

In 2014 zal Mexico-Stad nog een andere Metrobús-lijn bouwen en nieuwe fietspaden aanleggen. De komende jaren wil Rio de Janeiro 150 kilometer fietspaden uitrollen en meer fietsparkings neerzetten, om uiteindelijk tegen 2016 een fietsnetwerk van 450 kilometer te hebben. Buenos Aires mikt op vier nieuwe Metrobús-routes in de periode 2014-2015.

In december verscheen een studie van het World Resources Institute dat de voordelen van HOV-bussen in de Colombiaanse hoofdstad Bogotá, in Mexico-Stad, in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg en in de Turkse hoofdstad Istanbul in de verf zet.

De auteurs verwijzen naar tijdswinst, een vermindering van de kosten om de voertuigen te laten rijden, een betere gezondheid als gevolg van de verminderde vervuiling en veiliger wegen.

Maar er vielen ook kanttekeningen in de studie te lezen. De kwaliteit van de dienstverlening gaat er op achteruit, de armsten worden uitgesloten, er is maar een beperkte integratie in andere transportsystemen en de bussen moeten concurreren met de metro.

Japan en Zuid-Korea

Roberto Remes, een onafhankelijke Mexicaanse expert, waarschuwt dat het niet volstaat om enkel op HOV-bussystemen in te zetten, zonder ook andere mogelijkheden zoals stedelijke treinen te bekijken.

“De bestaande modellen voor financiering, beheer en planning maken enkel de uitbreiding van die systemen mogelijk. Met HOV-corridors kunnen we de steden in tien jaar tijd volledig dekken. Maar het probleem voor de reiziger blijft: het overstappen van het ene systeem op het andere. Er schort iets aan de langetermijnvisie.”

In de jaren 1970 begonnen landen als Japan, Zuid-Korea en Singapore al treinnetwerken te bouwen om het transport, de tewerkstelling en de economische ontwikkelingen in grote steden een boost te geven.

“In Latijns-Amerika lopen we een millennium achter”, zegt Remes.