Nieuwe spoorlijn moet economie Swaziland stimuleren

Nieuws

Nieuwe spoorlijn moet economie Swaziland stimuleren

Mantoe Phakathi

18 januari 2012

Een spoorlijn van 146 kilometer tussen Zuid-Afrika en Swaziland moet de kosten van de handel tussen beide landen verminderen en de economie stimuleren. Het project, dat deze week werd aangekondigd door de Zuid-Afrikaanse minister Malusi Gigaba van Publieke Ondernemingen, moet in 2016 af zijn.

Handelaren in Swaziland, die hun waren grotendeels uit Zuid-Afrika importeren, verwachten dat de nieuwe spoorweg ook positieve gevolgen heeft voor de consumenten. Door de lagere transportkosten, kunnen de prijzen van producten omlaag.

“Treinen worden niet veel gebruikt in dit land, omdat de capaciteit de spoorwegindustrie beperkt is”, zegt Sibusiso Sibandze, een ondernemer. De spoorweg wordt aangelegd tussen Lothair in Mpumalanga in Zuid-Afrika en Sidvokodvo in Swaziland.

IJzererts

Zuid-Afrika betaalt volgens minister Gigaba 1,2 miljard euro van de 1,6 miljard die de aanleg van de spoorweg kost. De rest wordt betaald door Swaziland. De bouw begint volgend jaar.

“De handel is in dit land mede duur vanwege de transportkosten”, zegt Hezekiel Mabuza, vice-voorzitter van de Federatie van het Bedrijfsleven in Swaziland.
 
Swaziland importeert meer dan 80 procent van zijn goederen uit Zuid-Afrika, dat op zijn beurt ongeveer 70 procent van de Swazische export importeert. Het gaat dan vooral om steenkool, suiker, vlees en citrusvruchten. Via de nieuwe spoorweg zal echter vooral steenkool geëxporteerd worden.

Ook ijzererts zou een belangrijke vracht kunnen worden. Onlangs blies het land zijn ijzerertsmijn nieuw leven in en Salgaocar Swaziland wil een verwerkingsfabriek opzetten voor die productie. De fabriek moet echter nog gebouwd worden en Salgoacar transporteert de erts nu over de weg naar Mozambique voor verwerking.

Dagelijks rijden dertig trucks van Swaziland naar Mozambique en veel burgers maken zich zorgen over het aantal zware voertuigen op de weg. “Dat verkeer vormt een zware belasting voor de wegen. Daarom zijn we zo enthousiast over de spoorweg. We hopen dat ook Salgaocar er gebruik van gaat maken”, zegt Mabuza.

Extra werkgelegenheid

Omdat Swaziland door land omsloten wordt, is het relatief duur goederen te importeren en exporteren. “Als we goederen per schip willen aanvoeren, moeten we nog steeds extra geld uitgeven om ze via de weg uit Mozambique of Durban te halen”, zegt Mabuza.

De nieuwe spoorlijn tussen Zuid-Afrika en Swaziland zal naar verwachting extra banen creëren en de economie in beide landen ten goede komen.

Ongeveer 63 procent van de 1,1 miljoen inwoners van Swaziland leeft onder de armoedegrens van 2 dollar per dag. Het land werd zwaar getroffen door de wereldwijde economische crisis. Het raakte daardoor 60 procent van zijn inkomsten uit de Zuidelijk Afrikaanse Douane-unie kwijt. De buitenlandse investeringen zijn erg laag en de economische groei bedraagt minder dan 2 procent.

“We zijn erg blij dat Swaziland meedoet aan dit project omdat hierdoor meer goederen getransporteerd kunnen worden in de regio”, zegt Zodwa Mabuza van de Federatie van Werkgevers in Swaziland en de Kamer van Koophandel.

“We verwachten dat zich langs de spoorlijn industrie zal ontwikkelen en dat daardoor extra werkgelegenheid ontstaat”, zegt Gideon Mahlalela van de Swazische Spoorwegen. De nieuwe spoorweg kan ook de haven van Maputo in Mozambique aandoen, zegt hij. “In de toekomst kunnen er verbindingen met andere havens aan de oostkust worden gemaakt.”