Privatisering Indiase luchthavens komt niet van de grond
Paranjoy Guha Thakurta
04 januari 2006
India toont zich van zijn slechtste kant voor buitenlandse investeerders. Plannen om de grootste twee luchthavens van het land in New Delhi en Mumbai (Bombay) te privatiseren, zijn vastgelopen door aanhoudend geknoei met de aanbestedingen.
Ken de contracten ter waarde van bijna drie miljard euro toe aan twee internationale consortia met Indiase partners: GMR-Fraport uit Frankfurt en Reliance-ASA uit Mexico. Dat is het advies van de consultants die het ministerie van Luchtvaart had aangesteld om de operatie tot een goed einde te brengen. Maar hun aanbeveling stuit op een storm van protest; zelfs hoge regeringsmedewerkers zijn ontevreden. Ze hebben kritiek op de ondoorzichtige aanbestedingsprocedure en geloven dat de resultaten gemanipuleerd werden.
De aanbestedingsprocedure heeft de uitbaters van de beste luchthavens ter wereld - als Hongkong, Singapore, Seoel, Kansai, Dubai of Kuala Lumpur - niet aangetrokken of onderweg doen sneuvelen, zegt Gajendra Haldea, een adviseur van de Planningscommissie van de Indiase regering. Haldea betwijfelt of de twee winnende consortia de luchthavens van New Delhi en Mumbai op internationaal topniveau kunnen tillen.
Communistische volksvertegenwoordigers, die de minderheidsregering in New Delhi in het zadel houden, hebben het over grootschalige onregelmatigheden. Zo zouden de consultants banden hebben met de consortia die als winnaars uit de bus zijn gekomen. De communisten eisen dat de aanbestedingsprocedure weer helemaal wordt overgedaan. Voorlopig weigert de regering daar op in te gaan.
De regering heeft de rapporten van de consultants intussen wel al overgemaakt aan maar liefst vier officiële instanties die een oordeel moeten vellen over de gang van zaken. Daarnaast heeft een comité van ministers de zaak doorverwezen naar een panel van hoge ambtenaren. Die hebben de regering al geadviseerd nieuwe offertes te vragen aan de acht consortia die in september vorig jaar de shortlist hadden gehaald. De kans lijkt dus groot dat de privatisering nog een hele tijd zal aanslepen.
De luchthavens van New Delhi en Mumbai zijn berucht voor de lange vertragingen die vluchten er oplopen, hun verouderde uitrusting en de ondermaatse service. Er komen twee keer meer reizigers aan dan de aantallen waar de gebouwen op berekend zijn, wat tot ellenlange wachtrijen leidt. Garages voor meerdaags parkeren zijn er niet, en winkelen kunnen de toeristen er nauwelijks. Vorig jaar stelden de auteurs van een officieel rapport dat India verlegen hoort te zijn over de toestand van de internationale luchthavens in het land en dat de hele Indiase luchtvaartsector in crisis verkeert.
De Indiase regering wilde al jaren beginnen met de modernisering van de belangrijke draaischijven, maar opteerde pas na die harde woorden voor een gemengde formule waarbij de openbare bedrijven die de luchthavens nu uitbaten, versterking zouden krijgen van private ondernemingen. De consortia die de contracten in de wacht slepen, krijgen een concessie die tot 60 jaar geldig kan blijven.
De problemen met de privatisering van de luchthavens van New Delhi en Mumbai zullen zich ook in andere grote steden doen voelen. De regering was immers van plan de aanpak door te trekken naar de luchthavens van Kolkata (Calcutta), Chennai (Madras) en Bangalore. (PD/ADR)