Organisaties pleiten voor Europees verbod zoals voor tabaksreclame

‘Reclame voor auto's en vliegreizen veroorzaakt even grote uitstoot als België’

Elliott Brown / Flickr (CC BY-SA 2.0)

De studie van Greenpeace en het New weather Institute toont dat voor 2019 de uitstoot als gevolg van autoreclame wereldwijd groeide met minste 191 miljoen ton CO2.

De klimaatimpact van reclames voor auto’s en vliegtuigreizen in de Europese Unie is vergelijkbaar met de totale uitstoot van België, stelt een studie door Greenpeace en het New Weather Institute. De organisaties pleiten voor een Europees verbod zoals dat bestaat voor tabaksreclame.

De studie analyseert hoe de reclame voor auto’s en vluchten de consumptie doet stijgen en daarmee dus ook de uitstoot van broeikasgassen. Het baseert zich daarvoor op publiek beschikbare data, de reclame-uitgaven van de beide sectoren en het geschatte rendement.

Uitstoot van België

Daaruit blijkt dat voor 2019 de uitstoot als gevolg van autoreclame wereldwijd groeide met minste 191 miljoen ton CO2, mogelijk zelfs 572 miljoen ton CO2. Vliegreclames zouden 11 tot 34 miljoen extra ton CO2-uitstoot veroorzaken.

‘Reclame gooit olie op het klimaatvuur door grote vervuilers zoals de luchtvaart- en auto-industrie te promoten.’

Alleen al in de EU zijn advertenties voor auto’s en vliegreizen zo verantwoordelijk voor meer broeikasgassen dan de totale jaarlijkse uitstoot van België.

‘Autofabrikanten en luchtvaartmaatschappijen besteden niet zomaar miljarden aan reclame’, zegt Silvia Pastorelli van Greenpeace EU. ‘Advertenties zwengelen de verkoop aan en versnellen zo dus de klimaatcrisis.’

Tabaksreclame

Greenpeace voert samen met tientallen andere organisaties campagne voor een Europees verbod op advertenties en sponsoring door bedrijven die fossiele brandstoffen, voertuigen of transport op fossiele brandstoffen verkopen. De organisaties spiegelen zich aan het verbod op tabaksreclame.

‘Reclame gooit olie op het klimaatvuur door grote vervuilers zoals de luchtvaart- en auto-industrie te promoten, net zoals het ooit mensen meer sigaretten probeerde te verkopen’, zegt Andrew Simms van het New Weather Institute. ‘We stopten ooit met tabaksreclame om levens te redden, nu is het tijd om hetzelfde te doen met advertenties van grote klimaatvervuilers.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 3195   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift