Groene labels als verkooptruc

Milieuorganisatie Climaxi belicht de commerciële belangen die schuilgaan achter het verkopen van zogenaamd ecologisch verantwoorde producten. De invloed van de commerciële belangen van bedrijven is ook steeds meer voelbaar tijdens de voorbereidingen van de VN-Rio+20 conferentie voor Duurzame Ontwikkeling, aldus de campagnevoerders.

  • Climaxi Climaxi

Op 20 juni 2012 start Rio+20 conferentie, de VN conferentie voor Duurzame Ontwikkeling in Rio de Janeiro. Gelijktijdig met deze conferentie vindt in Brussel The Big Greenwash Circus plaats, georganiseerd door Climaxi, een beweging voor klimaat en sociale rechtvaardigheid.

Op het evenement wil de organisatie enkele valse oplossingen voor het klimaatprobleem bij naam noemen. Naast workshops en documentaires, staat er die dag ook de uitreiking van de Greenwash Award op het programma. De organisatoren willen daarmee het bedrijf in de kijker stellen dat het best de negatieve impact op het milieu kan verbergen. ‘We merken dat veel bedrijven een groen label aan een product koppelen om het beter te doen verkopen’, zegt Filip De Bodt, medewerker van Climaxi. ‘In hoeverre deze producten dan echt ecologisch verantwoord zijn, is nog maar de vraag’.

De organisatoren nomineerden vijf bedrijven uit verschillende sectoren, die campagnes lanceerden rond zogenaamd duurzaam consumeren. Climaxi lichtte hun acties door, wees op het commercieel voordeel en het ontbreken van een echte groene denkwijze. De award wil extra aandacht vragen voor dergelijke misleidende praktijken.

Op de website van Climaxi kan u stemmen voor het bedrijf dat volgens u die award verdient.

Internationale oproep

Ook op internationaal niveau leeft de bezorgdheid rond verborgen commerciële doeleinden bij zogenaamde ecologische initiatieven. Milieuorganisatie Friends of the Earth International waarschuwt voor de toenemende invloed van commerciële belangen van bedrijven bij Rio+20.

‘We hebben duidelijke voorbeelden van hoe grote bedrijven en belangengroepen een steeds grotere en onaanvaardbare druk uitoefenen op het beslissingsproces van de Verenigde Naties’, zegt Paul de Clerck, de coördinator van de campagne bij Friends of the Earth International.

Er werd een petitie online gepubliceerd, waarin gevraagd wordt aan de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Ban Ki-moon, stappen te ondernemen om het beslissingsproces te vrijwaren van deze invloed. Al meer dan 335 organisaties van over de hele wereld tekenden deze petitie.

‘We vragen een formeel antwoord van de Verenigde Naties. We willen dat ze de samenwerking stopzetten, te beginnen met de bedrijven die de mensenrechten schenden’, zegt de Clerck. ‘Ook vragen we om globale regels in te voeren die bedrijven verantwoordelijk stellen voor hun negatieve invloeden op mensenrechten en milieu’.

 

LEES OOK

Attribution-NonCommercial-NoDerivs License Casa de América
Mijnbouwprojecten, olie- en gaswinning, plantages voor energiegewassen en toeristische resorts rukken steeds verder op in ongerepte gebieden.
CC BY 2.0 ilovebutter
De markt voor bioproducten is wereldwijd 50 miljard euro waard. Dat blijkt uit een marktonderzoek van Organic Monitor in opdracht van de Internationale Vereniging voor Biolandbouw (IFOAM).
CC Local Motors
De auto is zowat het symbool van de moderne industriële consumptiesamenleving. Maar het maken van wagens zou op een fundamenteel andere manier kunnen gebeuren, met verregaande gevolgen op het
cc Wikimedia / Aarchiba
De Amerikaanse minister voor Buitenlandse Zaken John Kerry roept op om het aantal zeereservaten wereldwijd te vertienvoudigen en visbestanden beter te beschermen.

Laat een reactie achter

Javascript is vereist om dit formulier te gebruiken.