Groene labels als verkooptruc

Milieuorganisatie Climaxi belicht de commerciële belangen die schuilgaan achter het verkopen van zogenaamd ecologisch verantwoorde producten. De invloed van de commerciële belangen van bedrijven is ook steeds meer voelbaar tijdens de voorbereidingen van de VN-Rio+20 conferentie voor Duurzame Ontwikkeling, aldus de campagnevoerders.

  • Climaxi Climaxi

Op 20 juni 2012 start Rio+20 conferentie, de VN conferentie voor Duurzame Ontwikkeling in Rio de Janeiro. Gelijktijdig met deze conferentie vindt in Brussel The Big Greenwash Circus plaats, georganiseerd door Climaxi, een beweging voor klimaat en sociale rechtvaardigheid.

Op het evenement wil de organisatie enkele valse oplossingen voor het klimaatprobleem bij naam noemen. Naast workshops en documentaires, staat er die dag ook de uitreiking van de Greenwash Award op het programma. De organisatoren willen daarmee het bedrijf in de kijker stellen dat het best de negatieve impact op het milieu kan verbergen. ‘We merken dat veel bedrijven een groen label aan een product koppelen om het beter te doen verkopen’, zegt Filip De Bodt, medewerker van Climaxi. ‘In hoeverre deze producten dan echt ecologisch verantwoord zijn, is nog maar de vraag’.

De organisatoren nomineerden vijf bedrijven uit verschillende sectoren, die campagnes lanceerden rond zogenaamd duurzaam consumeren. Climaxi lichtte hun acties door, wees op het commercieel voordeel en het ontbreken van een echte groene denkwijze. De award wil extra aandacht vragen voor dergelijke misleidende praktijken.

Op de website van Climaxi kan u stemmen voor het bedrijf dat volgens u die award verdient.

Internationale oproep

Ook op internationaal niveau leeft de bezorgdheid rond verborgen commerciële doeleinden bij zogenaamde ecologische initiatieven. Milieuorganisatie Friends of the Earth International waarschuwt voor de toenemende invloed van commerciële belangen van bedrijven bij Rio+20.

‘We hebben duidelijke voorbeelden van hoe grote bedrijven en belangengroepen een steeds grotere en onaanvaardbare druk uitoefenen op het beslissingsproces van de Verenigde Naties’, zegt Paul de Clerck, de coördinator van de campagne bij Friends of the Earth International.

Er werd een petitie online gepubliceerd, waarin gevraagd wordt aan de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Ban Ki-moon, stappen te ondernemen om het beslissingsproces te vrijwaren van deze invloed. Al meer dan 335 organisaties van over de hele wereld tekenden deze petitie.

‘We vragen een formeel antwoord van de Verenigde Naties. We willen dat ze de samenwerking stopzetten, te beginnen met de bedrijven die de mensenrechten schenden’, zegt de Clerck. ‘Ook vragen we om globale regels in te voeren die bedrijven verantwoordelijk stellen voor hun negatieve invloeden op mensenrechten en milieu’.

 

LEES OOK

Eten weggooien lijkt in de eerste plaats een westerse welvaartsziekte. Maar ook in het Zuiden eindigt heel wat voedsel als afval, zij het omwille van heel andere oorzaken dan bij ons.
Jasper Nance (CC BY-NC-ND 2.0)
Nederlandse onderzoekers hebben voor het eerst de schade van plastic aan zoetwaterorganismen onderzocht.
Tom McC (CC BY-NC-ND 2.0)
Verzuring van zeewater kan grote gevolgen hebben voor het mariene ecosysteem, en daarmee ook voor economieën die daarvan afhankelijk zijn, zoals in het Caribisch gebied.
Matthew McVickar (CC BY-NC-SA 2.0)
In de Amerikaanse stad Seattle gaan vuilnismannen voortaan de inhoud van vuilbakken controleren op composteerbaar afval.

Laat een reactie achter

Javascript is vereist om dit formulier te gebruiken.
X

Ontdek

MO*nieuwsbrieven

Schrijf je in op onze gratis nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het belangrijkste mondiaal nieuws.

Facebook/Twitter

Blijf op de hoogte van het belangrijkste mondiaal nieuws.

MO*magazine

Abonneer je op ons unieke kwartaalmagazine voor slechts € 20.

Een abonnement nemen

MO*papers

Abonneer je op de gratis digitale achtergronddossiers (pdf) over actuele mondiale thema’s.