Inwoners Toronto crowdfunden eigen lijnbus

Inwoners van een wijk in het Canadese Toronto hebben via crowdfunding genoeg middelen ingezameld om private buslijn te starten. Ze zijn het beu om de overvolle bus van de openbare vervoersmaatschappij te nemen.

Benson Kua (CC BY-SA.0)

In de wijk Liberty Village, een voormalige fabriekswijk, schoten flatgebouwen als paddenstoelen uit de grond, maar de openbare vervoersmaatschappij reageerde niet met betere verbindingen naar het centrum van de stad. De inwoners van de wijk zijn aangewezen op de King bus, maar die moet 60.000 reizigers per dag vervoeren en zit vaak overvol.

Crowdfunding

Dat bracht Brett Chang en Taylor Scollon op het idee om Line Six uit de grond te stampen, een privébedrijfje dat een private buslijn biedt. Om voldoende geld op te halen, werkten ze met een systeem van crowdfunding.

‘Er is een razendsnelle verstedelijking, snelle groei, maar de stad heeft geen oren naar de mobiliteitsbehoeften van de gemeenschap.’

Via het net zochten ze naar inwoners die minstens 25 dollar over hadden om een alternatief uit te proberen voor de King bus. Ze haalden voldoende op om een testfase te beginnen van 6 tot 10 oktober. Per rit kost de Village Express bijna het dubbele van een buskaartje – 5 dollar tegenover 3 – maar de gebruikers krijgen in ruil wel een gereserveerde zitplaats, draadloos internet en zelfs koffie.

‘De gemeenschap in deze wijk kampt met ernstige mobiliteitsproblemen’, zegt oprichter Brett Chang in de krant Toronto Star. ‘Er is een razendsnelle verstedelijking, snelle groei, maar de stad heeft geen oren naar de mobiliteitsbehoeften van de gemeenschap.’

Concurrentie

Als het succesvol wordt, willen de gebruikers de dienst ook naar andere wijken uitbreiden. ‘We willen een platform bieden voor mensen die hun eigen vervoer willen organiseren, en wij zorgen voor de logistiek’, zegt Chang.

Met de nieuwe dienst begeeft Line Six zich in het vaarwater van de openbare vervoersmaatschappij TTC, die een wettelijk monopolie heeft in Toronto. TTC heeft al laten weten dat het de ontwikkelingen met argusogen volgt en zal nagaan of Line Six de wet overtreedt.

Volgens Chang is er juridisch geen enkel probleem. De stad Toronto staat immers toe om ‘voertuigen te charteren voor het vervoer een groep personen over een specifieke trip tegen een groepsbijdrage.’ Dat is wat de deelnemers doen: ze betalen geen ticket voor elke rit, maar een bijdrage van 25 dollar die een plaats reserveert.

Of het initiatief leefbaar is, moet de komende weken blijken. Het heeft er de TTC in elk geval al toe gebracht om ‘te bestuderen hoe ze de dienstverlening kan verbeteren.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.