Opwindende gadgets

Analyse

Opwindende gadgets

Martina Aronsson en Tine Danckaers

08 september 2006

Twee uur stappen om je laptop op te laden, een minuutje zwengelen om vijf minuten mobiel te bellen. Terwijl dit ons eerder doet denken aan een voorbereidende survivalcursus voor de derde wereldoorlog, bewijzen energiegenererende toestellen in stroomgebrekkige regio's wel hun nut.

Productontwikkelaars zijn zich al langer bewust van de energieafhankelijkheid van de markt. Innovatie kost jammer genoeg tijd terwijl de noden van de consument snel veranderen. Dat ondervonden ook Freeplay Energy Group en Motorola. Enkele jaren geleden lanceerden zij samen een uitgewerkte versie van de duurzame gsm-lader of FreeCharge op de Amerikaanse markt. Basisidee was om de gsm-gebruiker totaal onafhankelijk te maken van netwerkstroom. De mobiele telefoon verbruikt meer stroom dan wij ons realiseren.
Een druk gebruiker laadt zijn gsm gemiddeld twee keer per week op, afhankelijk van het type of de leeftijd van de batterij. De FreeCharge garandeert complete onafhankelijkheid van batterijen, op elke plaats, op elk moment. Naast de mogelijkheid om via de autobatterij op te laden -ondertussen zowat standaard voor elk type gsm- kan je de FreeCharge ook manueel opwinden.
Een minuutje draaien aan een hendel garandeert vier tot vijf minuten gesprekstijd en enkele uren stand-by-tijd. Dat is niet alleen zuinig voor je elektriciteitsverbruik, maar ook voor het milieu. De Amerikanen hapten echter niet toe, en Freeplay Energy en Motorola stopten de samenwerking. Freeplay heeft intussen een nieuwe partner, World Phones, met wie het zich op de Afrikaanse markt richt. Met een goedkoop en duurzaam belpakket -de prijs ligt gemiddeld veertig tot vijftig procent lager dan het oorspronkelijke model- willen ze de niet-kapitaalkrachtige mobiele beller bereiken. ‘Wij plannen om binnen de vijf jaar minimaal vijf miljoen sets met een lader en mobiel toestel te verkopen op het Afrikaanse continent’, vertelt Lawrence Thomas, oprichter van World Phones.
Ook de gebrekkige stroomvoorziening in een aantal regio’s is een belangrijk verkoopsargument om de manuele gsm-lader aan te schaffen. De Afrikaanse markt zal dus sneller duurzaam bellen dan de Europese. Bij ons is de lader, die niet meer door Motorola wordt verdeeld, enkel via het internet verkrijgbaar. Dat de Europese consument zowat overal toegang heeft tot netwerkstroom maakt de lader hier meer tot een leuk hebbeding voor Mac Gyver-adepten.
Dat geldt ook voor de draadloze en milieuvriendelijke Freeplay-radio. De radio, in België onder meer te koop in de Wereldwinkel, werd in de eerste plaats ontworpen voor regio’s waar elektriciteit en batterijen moeilijk verkrijgbaar of te duur zijn. Deze radio kan je opladen met zonne-energie of door een minuutje aan te slingeren. Dat levert enkele uren speeltijd op zonder dat er vervuilende batterijen aan te pas komen. Bij ons zijn het vooral de milieubewuste recreanten die zich laten verleiden tot de aanschaf van deze radio of andere producten zoals Sherpa, de batterijloze zaklamp. Maar wie op zoek is naar een ècht origineel energiebewust cadeau, wacht best tot de energieschoenen in de winkels liggen. Een Amerikaans hightechbedrijf ontwikkelde het prototype van een schoen die elektriciteit produceert. Het principe is dat een simpele voetstap met deze schoenen elektrische energie opwekt. Voorlopig worden de schoenen voor legerdoeleinden ontworpen, maar er zouden plannen zijn om ze te commercialiseren.

**TIP:

**Geïnteresseerd maar de supermarkt heeft de milieuvriendelijke gadgets niet in de rekken? www.freeplayenergy.com biedt raad.