Digitale enquête brengt geluksgevoel in relatie tot omgeving in kaart

Nieuws

Digitale enquête brengt geluksgevoel in relatie tot omgeving in kaart

MO*

26 september 20122 min leestijd

Een nieuw online platform wil achterhalen welke stedelijke omgeving mensen als meer gelukkig, rustig of mooi ervaren.

“Slechte architectuur is uiteindelijk net zo goed een falen van de psychologie als van het design” zegt Alain de Botton in zijn boek The Architecture of Happiness. Het citaat staat ook te lezen op de website Urbangems.org die vandaag gelanceerd is en oproept om een reeks foto’s te vergelijken en vervolgens aan te duiden welke van de twee meer geluk, rust of schoonheid uitstraalt.

De site werd ontwikkeld in het kader van een onderzoek van Universiteit van Cambridge. De digitale enquete wil onderzoeken welke omgevingsfactoren bijdragen aan een geluksgevoel en die visualiseren. in de eerste fase van het onderzoek doen voornamelijk Londenaars mee.

Wie de site bezoekt wordt gevraagd om telkens twee straatzichten uit Londen die geselecteerd werden uit digitale diensten zoals Google Street View, te vergelijken en aan te geven welke van de twee het beste de drie kwaliteiten geluk, schoonheid en rust weergeeft. Bij elke selectie wordt gevraagd om in te schatten hoeveel procent van de andere mensen de visie deelt.

“Het doel van Urbangems.org is om visuele signalen te identificeren die worden geassocieerd met begrippen die moeilijk te definiëren zijn, zoals schoonheid, geluk, rust of de afwezigheid daarvan”, zegt Daniele Quercia van de Universiteit van Cambridge. “Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de relatie tussen stedelijke perceptie en sociaal verval, zoals bijvoorbeeld met de theorie van het ‘gebroken raam’ uit de jaren tachtig. Die theorie suggereert dat bepaalde visuele aanwijzingen in de openbare orde — zoals gebroken ramen — het risico op criminaliteit en verval vergroten”, aldus Quercia.

“Wat wij willen doen is proberen in te zoomen op visuele aanwijzingen die het gevoel van welzijn verhogen, om te kijken of we net het tegenovergestelde kunnen doen: plezier en trots in een stedelijke omgeving bevorderen.”