India mist brandstofsubsidies

India mist brandstofsubsidies

Ranjit Devraj

09 augustus 2010

De afschaffing van de brandstofsubsidies in India leidt tot een felle reactie van de oppositiepartijen, maar deskundigen zijn het erover eens dat de subsidies niet ten goede komen aan de arme bevolking of het milieu.

Eind juni besliste de Indiase overheid om de brandstofprijzen te dereguleren, waardoor de prijs van autobrandstof meteen met 6,7 procent steeg. Ook diesel werd 5 procent duurder, hoewel die nog niet gedereguleerd om de landbouwsector voorlopig te ontzien. De subsidies werden ook verminderd voor LPG, huishoudelijk gas en kerosine, dat gebruikt wordt om te koken in miljoenen huishoudens.

De oppositiepartijen organiseerden begin juli meteen een nationale staking, maar de overheid hield voet bij stuk. De regering wil zich schikken naar de internationale trend om de economie klimaatvriendelijker te maken. “In de wereldwijde strijd tegen de klimaatverandering kan geen verantwoordelijke regering nog openlijk fossiele brandstoffen subsidiëren”, zegt Anumita Roychowdhury van het Centrum voor Wetenschap en Milieu.

Markt verstoord

Maar vooral de grote prijsanomalieën gaven in India de doorslag, omdat de subsidies vaak onvoorziene effecten hadden. Kerosine die voorzien was voor arme gezinnen werd bijvoorbeeld opgewerkt en doorverkocht als brandstof voor voertuigen. Die praktijk verstoorde de markt, en de brandstof zorgde door een slechte verbranding bovendien voor meer slijtage aan de motor en meer luchtvervuiling.

De subsidies voor diesel, die voorzien waren voor tractors en irrigatiepompen, leidden dan weer tot een enorme toename van het aantal dieselauto’s, waaronder luxewagens. Volgens Roychowdhury gaf die trend aanleiding tot een echte “verdieseling” van de Indiase autovloot, met alle gevolgen van dien voor de luchtkwaliteit in de Indiase steden.

“De asymmetrie in de prijs heeft er onverwacht voor gezorgd dat de bestuurders sneller voor diesel kozen”, zegt ook Kaushik Ranjan Bandhyopadhyay van het Asian Institute of Transport Development. Volgens Bandhyopadhyay creërden de subsidies voor LPG nog grotere anomalieën. In plaats van de arme gezinnen was het vooral de middenklasse die ervan profiteerde, zegt hij.