‘Journalistiek en betrokkenheid hoeven elkaar niet in de weg te staan’

Extra

Waarom journalist Piet Piryns proMO* is

‘Journalistiek en betrokkenheid hoeven elkaar niet in de weg te staan’

Hadjira Hussain Khan

30 september 20245 min leestijd

Piet Piryns (76) verwierf zijn eerste bekendheid met de spraakmakende interviews die hij begin jaren zeventig samen met dichter Herman de Coninck maakte voor Humo. Hij werkte vervolgens als redacteur voor Vrij Nederland, werd hoofdredacteur bij De Morgen en beëindigde zijn journalistieke loopbaan bij Knack. Hij legt uit waarom hij besloot proMO* te worden: ‘Journalistiek en betrokkenheid hoeven elkaar niet in de weg te staan. En ik vind het belangrijk dat er tijd en centen blijven gaan naar slow journalism.'

Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne. Word proMO* en maak ons unieke journalistieke project mee mogelijk.

Weet u nog hoe en wanneer u voor het eerst in contact bent gekomen met MO*?

Piet Piryns: Dat moet ergens in 2002 zijn geweest, bij het prille begin van het magazine. Ik werd toen gevraagd om als buitenstaander hoofdredacteur Gie Goris mee te adviseren over de samenstelling van een nieuwe redactie. Dat moest een klein, complementair, bevlogen en professioneel team worden. De voorbije decennia heb ik gelukkig  kunnen vaststellen dat we toen geen slechte keuzes hebben gemaakt.’ (lacht)

Weet u nog welk artikel u voor het eerst heeft gelezen?

Piet Piryns: Goh, geen idee, het is intussen ook meer dan twintig jaar geleden. Wel herinner ik me nog dat ik in 2007 een serie  portretten schreef voor MO* onder de titel “De mondiale Belg”. Het opzet was dat ik mensen aan het woord zou laten die de mondialisering tastbaar moesten maken. Maar in mijn eigen netwerk kende ik maar weinig mensen met een diverse achtergrond. De MO*-redactie heeft me toen moeten helpen om gesprekspartners te vinden die ik kon portretteren.

Dat zou nu wel anders zijn.  Het is veel gemakkelijker geworden om mensen te leren kennen met heel diverse achtergronden. Dat zie ik ook bij mijn eigen kleinkinderen: in hun vriendenkring is diversiteit iets vanzelfsprekends, heel anders dan het was in mijn jonge jaren.’

Voor welke thema’s in MO* hebt u specifiek interesse?

Piet Piryns: Ik lees nog altijd graag en veel, mijn interesse gaat nogal ruim. Zo las ik in themadossiers van  MO* bijvoorbeeld een aantal interessante journalistieke stukken over de energietransitie en de bijbehorende grondstoffenproblematiek. Denk maar aan de tropische hardhoutsoorten die worden gebruikt voor de wieken van windturbines.

‘MO* geeft aandacht aan wat onderbelicht blijft.’

Ecologie en economie zijn steeds meer verweven met elkaar, en dat thema zal de komende jaren alleen maar urgenter worden. MO* heeft daar terecht veel aandacht voor. Ook voor de impact die de klimaatverandering heeft op de samenleving, zoals de toename van het aantal klimaatvluchtelingen.’

Welke journalistieke verhalen vindt u belangrijk?

Piet Piryns: ‘Ik vind het belangrijk dat er voldoende tijd en centen blijven gaan naar slow journalism. Terwijl journalisten van de ene uitslaande brand naar de andere rennen, smeult er wereldwijd een soort ondergrondse veenbrand waar nauwelijks aandacht voor is. Zeker als het gaat over wat er in het zuiden gebeurt.’

Journalistiek en betrokkenheid hoeven elkaar niet in de weg te staan. Die betrokkenheid hoeft zich ook niet per se te uiten in vlammende opiniestukken, eerlijk gezegd word ik doodmoe van al die meningen. Het gaat om de invalshoek die je kiest voor je analyses en je verslaggeving. Het gaat over die nieuwsgierigheid, de open blik, het zoeken.’

Waarom mag MO* niet achter een betaalmuur verdwijnen?

Piet Piryns: Dat vind ik een moeilijke kwestie.  Ik kan me behoorlijk ergeren aan mensen die op Facebook schande roepen als een stuk dat ze willen lezen achter een betaalmuur blijkt te zitten. Kwaliteitsjournalistiek vraagt nu eenmaal tijd en middelen, journalisten moeten betaald worden.

Als je gratis journalistieke content leest, betaal je daar eigenlijk voor met je data. Die gegevens worden gebruikt voor het inzetten van advertenties. Als je journalistiek gratis wilt houden, zit je dus al snel in het verhaal van branded content. (grijnst) Branded content – hoor mij, zal ik gauw mijn mond spoelen?

Maar MO* hoeft zijn journalistiek tot nader order gelukkig niet door het bedrijfsleven te laten sponsoren. MO* wil met zijn aanbod een zo ruim mogelijk publiek bereiken op een niet-commerciële manier, en dat kan natuurlijk alleen maar lukken als er ook voldoende mensen zijn die dat willen steunen.’

Word net als Piet Piryns proMO* voor maar 4,60 euro per maand of 60 euro per jaar: MO.be/promo

Dit gesprek vond plaats in het kader van onze proMO*campagne. Word proMO* en maak ons unieke journalistieke project mee mogelijk.

Word proMO*

Vind je MO* waardevol? Word dan proMO* voor slechts 4,60 euro per maand en help ons dit journalistieke project mogelijk maken, zonder betaalmuur, voor iedereen. Als proMO* ontvang je het magazine in je brievenbus én geniet je van tal van andere voordelen.

Je helpt ons groeien en zorgt ervoor dat we al onze verhalen gratis kunnen verspreiden. Je ontvangt vier keer per jaar MO*magazine én extra edities.

Je bent gratis welkom op onze evenementen en maakt kans op gratis tickets voor concerten, films, festivals en tentoonstellingen.

Je kan in dialoog gaan met onze journalisten via een aparte Facebookgroep.

Je ontvangt elke maand een exclusieve proMO*nieuwsbrief

Je volgt de auteurs en onderwerpen die jou interesseren en kan de beste artikels voor later bewaren.

Per maand

€4,60

Betaal maandelijks via domiciliëring.

Meest gekozen

Per jaar

€60

Betaal jaarlijks via domiciliëring.

Voor één jaar

€65

Betaal voor één jaar.

Ben je al proMO*

Log dan hier in