Hippe gebruiksvriendelijke geboortelijsten

Mic Mac Minuscule: matchmaker tussen tweedehands babyspullen en ouders in spe

© Nathalie Dolmans

‘De tweedehandsgeboortelijst heeft in vergelijking met een ‘nieuwe’ geboortelijst een voetafdruk die negentig procent kleiner is.’

‘We schenken onze geboortegiften aan Focus vzw. Wie toch graag iets tastbaars wil geven: wij zijn fan van tweedehands.’ Dat stond op het geboortekaartje van het zoontje van Jona en Gert. Toch kregen ze heel wat nieuwe cadeaus.

Jona Mukabalisa is van kindsbeen af een fervente tweedehandsshopper. Zij runt nu samen met haar partner Gert Linthout een eigen zaak: Mic Mac Minuscule. Ze helpen milieubewuste toekomstige ouders of ouders die zich vragen stellen bij de hoge prijs en beperkte duur van nieuwe babyspullen bij het opstellen van een geboortelijst met tweedehands babyspulletjes. Deze vorm is ecologisch, betaalbaar en verkleint de kloof tussen aanbieders en kopers op de tweedehandsmarkt.

‘We krijgen dagelijks gemiddeld twee aanvragen voor een geboortelijst waardoor we klanten moeten teleurstellen. Dat hadden we nooit durven dromen’

‘Iedereen voelt zich verplicht om iets te geven’, zegt Gert. ‘Tegelijkertijd is het aanbod aan babyspullen immens.’ Mic Mac Minuscule wil daarvoor een oplossing bieden. Een Mic Mac Madam of Meneer uit jouw buurt verzamelt de gewenste tweedehands babyspullen op de geboortelijst. Later pik je alle spullen bij de Madam op. De enige voorwaarde is dat je tien procent van de besparing (ten opzichte van een ‘nieuwe’ geboortelijst) aan een goed doel naar keuze schenkt.

Jona en Gert lanceerden op 1 januari 2017 de website van Mic Mac Minuscule vanuit de ‘Lean Startup-logica’. Ze probeerden met zo weinig mogelijk middelen op een zo snel mogelijke manier te weten te komen of er interesse was voor hun wilde plannen. ‘Het was falen of groeien’, zegt Gert. ‘De interesse is zo groot dat we voorzichtig moeten zijn dat we niet te snel groeien. Nu krijgen we dagelijks gemiddeld twee aanvragen voor een geboortelijst waardoor we klanten moeten teleurstellen. Dat hadden we nooit durven dromen.’

Zelfstandigennetwerk van Madammen

Jona en Gert kunnen zich helemaal vinden in de slogan op de Gentse Universiteitsgevel: ‘the next big thing will be a lot of small things’. Daarom werken ze volgens een netwerk van lokale franchisenemers die zich onder de vlag van Mic Mac Minuscule organiseren.

Een Mic Mac Madam (al zijn Meneren volgens Gert ook meer dan welkom) uit Gent, Antwerpen, Brussel, Leuven of Brugge begeleidt de toekomstige ouders van begin tot eind. Het franchisenetwerk zorgt voor een vlotte sturing tussen de klant en Madam in kwestie. ‘Als Mic Mac Madam krijg je de volledige verantwoordelijkheid. Dat geeft voldoening en tegelijkertijd voel je ook meteen aan wanneer er iets fout loopt.’

© Nathalie Dolmans

De Mic Mac Madammen en Meneer.

Tweedehands kopen is een tijdrovende bezigheid waar toekomstige ouders vaak een hekel aan hebben of de goesting niet meer voor vinden.

‘We willen dat de tweedehandsmarkt opnieuw een aantrekkelijk alternatief wordt om babyspullen te kopen. Daarom werken de Madammen integraal als personal shoppers: van het eerste gesprek, advies geven over welke spullen je nu echt (niet) nodig hebt, de zoektocht naar spullen, het online zetten van de geboortelijst, het stockeren van de spullen tot de financiële opvolging.’

De tagline van Mic Mac Minuscule is ‘hippe tweedehands geboortelijsten’. Om dat hippe een boost te geven steken de Madammen soms zelf de handen uit de mouwen. ‘Ze pimpen babyspullen tot ecologische, unieke stukken.’

© Nathalie Dolmans

De drijvende krachten achter Mic Mac Minuscule, Jona Mukabalisa en Gert Linthout met hun kinderen.

Het franchisemodel biedt ook de mogelijkheid om snel te groeien. De Madammen zijn, op Kortrijk en Hasselt na, in alle grote Vlaamse centrumsteden actief. ‘Uit onderzoek blijkt dat klanten de bereidheid tonen om zich tot ongeveer twintig kilometer te verplaatsen. Daarop stemmen wij de densiteit van ons Madammennetwerk af.’

Matchmaker van de tweedehandsmarkt

Mic Mac Minuscule is een circulair bedrijf en probeert de toekomstige ouders en Madammen samen te brengen. Jona en Gert zorgen voor die matchmaking. In functie van de aanvraag die een klant doet zoeken ze naar de dichtstbijzijnde Madam die beschikbaar is. ‘Het is niet de bedoeling dat onze Madammen het hele land doorkruisen.’

De Antwerpse Madammen zoeken specifiek naar tweedehandsaanbieders binnen hun regio en helpen klanten uit Antwerpen. Vervolgens stockeren ze de spullen in hun eigen huis. ‘Bij ons is dat de kamer van onze dochter, die is uiteraard enorm blij met zoveel extra speelgoed. We hebben dus geen centrale opslagruimte, eveneens om die koolstofuitstoot te beperken.’

‘Via het online aanbiederskanaal kunnen mensen hun uitzet aan ons verkopen. Dat is interessant voor zowel de aanbieders die van hun spullen af willen, als voor de Madammen die niet langer stuk per stuk intensief op zoek moeten gaan.’

Geen nichespeler

Gert legt uit dat de huidige vorm van het kapitalisme om bijsturing vraagt. ‘Het huidige economische model houdt onvoldoende rekening met de grenzen van de planeet. Duurzame modellen daarentegen denken vaak onvoldoende na over het winstgevende aspect. Als een duurzaam model te weinig opbrengt, kan je het niet verder uitbouwen en verdwijnt het duurzame idee naar de achtergrond.’

‘Als een duurzaam model te weinig opbrengt, kan je het niet verder uitbouwen en verdwijnt het duurzame idee naar de achtergrond’

Daarom geloven Jona en Gert in een combinatie van duurzaamheid met een aantrekkelijke prijs om klanten te overtuigen. Dit concept wordt ook naar voren geschoven door duurzaamheidsgoeroe Gunter Pauli in zijn boek ‘The Blue Economy.’

‘We hebben er bewust voor gekozen om geen geboortelijsten met bijvoorbeeld uitsluitend ecologische spullen aan te bieden. Ecologische geboortelijsten zijn vaak niet betaalbaar en spreken geen breed publiek aan. Net dat willen we wel met Mic Mac Minuscule bereiken. We willen een brede groep overtuigen door hen een goedkoper alternatief aan te bieden. We proberen het kapitalisme van binnenuit te veranderen, eerder dan ertegen te ageren.’

‘Daarnaast geloven we in meer ondernemerschap in de huidige maatschappij. Vandaar dat we werken met een zelfstandigennetwerk van Madammen die met dezelfde goesting naar ondernemerschap kijken. Wij willen eigenlijk een opstapje zijn richting wildere toekomstplannen.’

Gelijkaardige missie, weinig concurrentie

Er gebeurt heel wat in Gent op het vlak van duurzaamheid voor kinderen. Mic Mac Minuscule maakt deel uit van een heuse duurzaamheidsbeweging met onder andere kinderkledingbibliotheek Happy Kiddo, wasbare luiers van Klein Spook en ecologisch kinderdagverblijf De Biotoop. Gert ziet deze beweging eerder als iets positiefs. ‘Als je een gelijkaardige missie hebt, voel je weinig concurrentie.’

© Nathalie Dolmans

De speeltipi, gemaakt van recupstof.

Daarom start Mic Mac Minuscule binnenkort een samenwerking met ecologisch kinderdagverblijf De Biotoop, Een Hart voor Vluchtelingen vzw en het circulair designbureau Atelier Watt. Samen willen ze babyspullen ontwerpen uit hout- en textieloverschotten. ‘We gaan onderzoeken welke stromen van overschotten stabiel en veilig zijn. Via rapid prototyping testen we voor welke producten er een marktvraag is.’

De valorisatie van textiel- en houtstromen is vandaag al erg succesvol. ‘Het OCMW van Dendermonde helpt ons bij het maken van opbergmanden voor speelgoed uit oude gordijnenstof. Ook onze speeltipi’s zijn een succes.’

Mic Mac familie

Stilstaan lijkt niet in het woordenboek van Jona en Gert voor te komen. ‘Er zijn ongetwijfeld nog belangrijke momenten in het leven waarvoor we een duurzaam alternatief kunnen bieden, zoals het huwelijk of overlijden. Wij zien Mic Mac Minuscule als de eerste telg binnen de grote ‘Mic Mac familie’. Daarnaast verkennen we of er mogelijkheden zijn in Nederland, Wallonië of Frankrijk.’

Mic Mac Minuscule wil ook jobs creëren voor minderheden. ‘Binnenkort starten we een naaiatelier op met Een Hart voor Vluchtelingen.’

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift