Lobbycampagne van de olie- en auto-industrie is geen succes

Europa gaat voor snellere transitie naar elektrische auto

byronv2 CC BY-NC 2.0

 

Het Europese Parlement heeft op woensdag gestemd voor een uitstootvermindering van 20 procent voor nieuwe auto’s en bestelwagens tegen 2025 en 40 procent tegen 2030.

Met de stemming verwerpt een meerderheid van de parlementsleden een minder ambitieus voorstel van de Europese Commissie.

‘Ondanks een nooit eerder geziene lobbycampagne door de olie- en auto-industrie gaat het Europees Parlement autobouwers verplichten schonere wagens te maken’

Die pleitte voor een reductie met 30 procent tegen 2030. Bovendien voorzag het voorstel van de commissie niet in een boete als de doelstellingen niet gehaald zouden worden.

‘Ondanks een nooit eerder geziene lobbycampagne door de olie- en auto-industrie heeft het Europees Parlement overtuigend gestemd om autobouwers te verplichten hun wagens schoner te maken en meer elektrische wagens en waterstofauto’s te verkopen’, zegt Julia Poliscanova van de ngo Transport & Environment.

‘Dat is goed nieuws voor het klimaat, voor de werkgelegenheid in Europa en voor de miljoenen Europeanen die snakken naar schonere lucht in hun steden.’

Realistische tests

De parlementsleden stemden ook voor de invoering van realistische uitstoottests op de weg. Ze roepen de Europese Commissie op om binnen de twee jaar een voorstel daarvoor op tafel te leggen. Tegen 2023 moeten de tests een feit zijn.

De bal ligt nu in het kamp van de Europese lidstaten, die tegen dinsdag negen oktober met een gemeenschappelijk standpunt moeten komen. Dan volgt opnieuw een rond van onderhandelingen tussen de drie instellingen, om vervolgens begin 2019 tot een nieuwe wet te komen.

‘Een duidelijke meerderheid van de Europese lidstaten steunt de beslissing van het parlement om de transitie naar schonere voertuigen te versnellen’, zegt Poliscanova. ‘Alleen Duitsland, Hongarije, Roemenië en Bulgarije kanten zich tegen meer ambitie. We mogen Duitsland niet toelaten om een heel continent gegijzeld te houden na de mislukte dieselstrategie. De ministers zouden de beslissing van het parlement dinsdag moeten steunen.’ 

Scandinavië goede leerling

In Scandinavië heeft de klassieke verbrandingsmotor op basis van diesel of benzine nog maar een goede tien jaar te gaan. Denemarken voert als laatste land in de regio een verbod in tegen 2030. Eerder deed ook Zweden dat al tegen 2032 en Noorwegen zelfs al tegen 2025.

‘Over twaalf jaar verbieden we de verkoop van alle nieuwe diesel- en benzineauto’s. En over zeventien jaar moet elke nieuwe auto uitstootloos zijn’

Premier Lars Lokke Rasmussen deed de aankondiging in het Deense parlement: tegen 2030 wil het land de verkoop van auto’s met klassieke brandstofmotor verbieden.

‘Het verkeer is goed voor een kwart van de CO2-uitstoot in Denemarken. En de lucht in de grote steden is te vervuild. Daarom stelt de regering nu een duidelijk doel’, zei Rasmussen. ‘Over twaalf jaar -amper twaalf jaar- verbieden we de verkoop van alle nieuwe diesel- en benzineauto’s. En over zeventien jaar moet elke nieuwe auto in Denemarken elektrisch of een andere vorm van uitstootloze technologie zijn.’

De Deense premier maakt zich sterk dat er in 2030 al meer dan een miljoen hybride, elektrische of gelijkwaardige groene auto’s in Denemarken zullen rijden. De regering liet ook weten dat ze werkt aan voorstellen om elektrische auto’s goedkoper te maken. Mogelijk zullen ze ook extra voordelen krijgen, zoals het gebruik van busstroken.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het mondiale nieuws

Banen

Tegenstanders van de strengere uitstootnormen, waaronder de autosector zelf, voeren aan dat die tot banenverlies kan leiden in de autosector. De Europese Conservatieven en Hervormers spreken zelfs van een ‘onrealistisch en onverantwoord plan.’

Maar de Europese Commissie zelf schat dat een snelle elektrificatie van het wagenpark minstens 69.000 nieuwe banen zal opleveren, en zelfs nog de helft meer als de batterijen in Europa geproduceerd kunnen worden. Dat is veel meer dan de naar schatting 12.000 banen die mogelijk kunnen verdwijnen in de autosector.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.