Aantal diesels op de weg blijft stijgen

Nieuws

In België rijden bijna 2 miljoen diesels rond

Aantal diesels op de weg blijft stijgen

Aantal diesels op de weg blijft stijgen
Aantal diesels op de weg blijft stijgen

IPS

18 september 2018

Er rijden nu 43 miljoen diesels op de Europese wegen, en dat aantal blijft stijgen. In België rijden bijna 2 miljoen diesels rond, hoewel de wagens op de weg nog steeds veel meer uitstoten dan de officiële tests aangeven, zegt mobiliteitsorganisatie T&E.

public domain (CC0)

Het voorbije jaar kwamen er opnieuw 5 miljoen diesels bij op de Europese wegen. De teller staat nu op 43 miljoen auto’s en bestelwagens in de EU, waarvan bijna 2 miljoen in België en zo’n 806.000 in Nederland, blijkt uit het onderzoek.

public domain (CC0)​

Er rijden nu 43 miljoen diesels op de Europese wegen, en dat aantal blijft stijgen. In België rijden bijna 2 miljoen diesels rond, hoewel de wagens op de weg nog steeds veel meer uitstoten dan de officiële tests aangeven, zegt mobiliteitsorganisatie T&E.

De verkoop van dieselvoertuigen kreeg weliswaar klappen na het dieselschandaal, maar het aantal diesels op de weg blijft stijgen. Het voorbije jaar kwamen er opnieuw 5 miljoen diesels bij op de Europese wegen. De teller staat nu op 43 miljoen auto’s en bestelwagens in de EU, waarvan bijna 2 miljoen in België en zo’n 806.000 in Nederland, blijkt uit het onderzoek.

“Het is schokkend dat, drie jaar na dieselgate, het aantal vuile dieselauto’s en bestelwagens op onze wegen blijft stijgen”

Transport & Environment waarschuwt dat elke diesel die nu op de weg komt nog decennialang zal blijven vervuilen: vaak worden de afgedankte voertuigen immers eerst naar Oost-Europa uitgevoerd om uiteindelijk in Afrika te eindigen.

“Het is schokkend dat, drie jaar na dieselgate, het aantal vuile dieselauto’s en bestelwagens op onze wegen blijft stijgen”, zegt Florent Grelier van T&E. “De EU moet actie ondernemen om de 43 miljoen erg vervuilende voertuigen schoner te maken en hun verkoop of gebruik te verminderen tot de problemen opgelost zijn. Zo niet zullen deze erg vervuilende voertuigen de gezondheid van burgers nog decennialang blijven schaden.”

Nieuwe emissietest

Na het dieselschandaal ontwikkelde Europa nieuwe tests die meer afgestemd zouden moeten zijn op de werkelijke rijomstandigheden. Maar uit de meest recente tests van T&E blijken er nog erg grote verschillen als de voertuigen in meer realistische omstandigheden worden ingezet, bijvoorbeeld op heuvelachtig terrein, aan hogere snelheden of bij meer realistische acceleraties. Zo verdubbelde de uitstoot van fijnstof bij een van de testwagens. Bij een ander model steeg de uitstoot van stikstof zelfs met een factor negen tegenover de officiële Europese testgegevens.

“De auto-industrie zal manieren blijven vinden om tests te omzeilen en de resultaten te optimaliseren.”

“Uit de feiten blijkt dat auto’s met een verbrandingsmotor in het verleden niet schoon waren, dat ze het vandaag nog steeds niet zijn, en in de afzienbare toekomst ook niet zullen worden”, zegt Grelier. “De auto-industrie zal manieren blijven vinden om tests te omzeilen en de resultaten te optimaliseren. De enige manier om auto’s echt schoon te maken, is de transitie naar uitstootloze technologie en elektromobiliteit te versnellen.”

In oktober moeten het Europees Parlement en de lidstaten de knoop doorhakken over nieuwe uitstootnormen voor auto’s en bestelwagens. De kern van het debat draait om de vraag hoelang Europa de verkoop van conventionele motoren nog moet toelaten en wanneer de switch naar elektrische en waterstofmodellen moet gebeuren.