Acht landen vragen EU om strengere regels voor voertuigen
IPS
16 februari 2017
De transportministers van acht Europese landen, waaronder België en Nederland, dringen er bij de EU op aan om de veiligheidsvoorschriften voor voertuigen op te krikken. Ze pleiten onder meer voor verplichte blindehoekcamera’s op vrachtwagens.
Ook de ministers van Ierland, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg en Italië ondertekenden de brief aan de Europees Commissaris van Interne Markt Elżbieta Bieńkowska. ‘
In 2015 stierven 26.000 Europeanen in het verkeer en raakten 135.000 mensen zwaargewond’ schrijven ze. ‘De sterftecijfers blijven onveranderd hoog sinds 2013-2014, en de cijfers voor zwaargewonden al sinds 2010’
Om die trend te keren, nemen de lokale, regionale en nationale niveaus al volop maatregelen, schrijven de ministers, maar een brede aanpak vereist ook veilige voertuigen, en dat is Europese bevoegdheid.
‘Er is nog heel wat potentieel om de auto, bestelwagens en vrachtwagens veiliger te maken, via innovatieve technologieën maar ook simpelweg door een beter design.’
Verbetering voor vrachtwagens
De ministers vragen bijzondere aandacht voor vrachtwagens en voor zwakke weggebruikers in steden. Daarmee sluiten ze zich aan bij een eerdere oproep van grote Europese steden zoals Madrid, Londen, Kopenhagen en Amsterdam.
‘Het ontwerp van vrachtwagens heeft een enorm potentieel voor verbetering’, schrijven ze.
‘Uit een recente studie in opdracht van de commissie blijkt dat een beter direct zicht en impact-ontwerp negenhonderd levens per jaar kan redden.
‘Camerasystemen die chauffeurs een zicht van 360 graden rond het voertuig geven, kunnen de veiligheid ten goede komen.’
Ook camerasystemen die chauffeurs een zicht van 360 graden rond het voertuig geven, kunnen de veiligheid ten goede komen.’
Enkel de EU kan dergelijke nieuwe veiligheidstechnologieën opleggen. Maar sinds 2009 is de bewuste wetgeving niet herzien.
Ook Karima Delli, voorzitter van de commissie Transport in het Europees Parlement, vindt dat het dringend tijd is.
‘We hebben al te lang moeten wachten op een voorstel’, zegt ze. ‘Het moet er voor het einde van dit jaar zeker komen, als we onze doelstelling van nul verkeersdoden willen bereiken.”
Volgens Stef Cornelis van de ngo Transport & Environment is de publieke steun voor zo’n voorstel alvast groot.
‘In de voorbije maanden hebben burgemeesters en veiligheidsorganisaties de commissie al opgeroepen om veiligheidsverbeteringen op auto’s en trucks verplicht te maken die duizenden levens kunnen redden. Het is een unieke kans die we niet mogen verspillen.’