Afrikaanse ondernemers helpen hygiëne verbeteren
Claire Ngozo
22 maart 2011
In zeven Afrikaanse landen loopt een campagne om het sanitair en de hygiëne van de bevolking te verbeteren, en tegelijk ondernemers die actief zijn op dit vlak te ondersteunen. Malawi is het volgende in de rij.
Wie properheid en gezondheidszorg in de steden wil promoten, maakt best gebruik van de vrije markt. Zo kan je ook het ondernemerschap stimuleren in gebieden met lage inkomens. Dat is de kern van de campagne Sanitation Marketing and Hygiene Promotion. Benin, Tanzania, Oeganda, Senegal, Burkina Faso, Kenia en Ethiopië passen dit principe al met succes toe.
Nu is Malawi aan de beurt. “De meeste inwoners van steden hier gebruiken nog een traditionele put in de grond als wc, die ze delen met verschillende gezinnen”, zegt Sandram Maweru, minister van Irrigatie en Water. “Slechts 30 procent van de mensen heeft toegang tot een verbeterde versie van zo’n put, en amper 20 procent van de totale stedelijke bevolking gebruikt een toilet dat verbonden is met een septische put.”
Volgens hem hebben de inwoners nog weinig hygiënische gewoonten: minder dan 10 procent van de stedelijke bevolking wast zijn handen geregeld voor het koken of eten. “En tussen 35 en 50 procent wast zijn handen na een bezoek aan het toilet”, aldus Maweru.
Door een beter sanitair en meer hygiënische gewoonten te promoten, stijgt de vraag naar producten en diensten die dat mogelijk maken. Het is dan ook belangrijk dat ook het aanbod groot genoeg is. Denk aan verkopers van cement, staal en hout als materialen die nodig zijn om wc’s te bouwen, metselaars, en winkeliers die zeep en wasbekkens verkopen. Zij worden aangemoedigd om de campagne aan te grijpen om meer zaken te doen.