Brandstofblokkade dupeert inwoners Nepal

Nepal kampt met een steeds nijpender brandstoftekort. Door politieke protesten in de regio Madhes, is de invoer van brandstof naar de hoofdstad geblokkeerd. De Madhesi, die zich in de nieuwe grondwet achtergesteld voelen, willen dat India bemiddelt in het conflict. 

  • Een man zit op lege gasflessen terwijl hij wacht om nieuw kookgas te kopen.

Durga Rajak, mede-eigenaar van Mailadai Hans ko Choila, een populair eetcafé in Kathmandu, moet weer leren werken met een oud fornuis. Deze keer gebruikt ze diesel in plaats van kerosine. Een riskante onderneming, erkent ze. ‘Er is altijd explosiegevaar. Ik moet het vuur niet te snel of te hoog opstoken.’

Maar door de brandstofcrisis is kookgas en kerosine moeilijk verkrijgbaar. En Rajak wil het eetcafé toch graag draaiend houden. Voor veel inwoners van de stad is het inmiddels een uitdaging geworden om het dagelijks eten te koken, omdat het probleem nu al zijn derde maand ingaat.

De tekorten begonnen nadat Nepal in oktober de eerste grondwet had aangenomen. Op de dag van goedkeuring door het parlement, braken protesten uit in Madhes, een regio die grenst aan India en waar 52 procent van de Nepalese bevolking woont. De Madhesi, een bevolkingsgroep die etnisch, taalkundig en cultureel dichter bij India staat, vinden dat ze er slecht afkomen in de nieuwe grondwet.

Aardbeving

Mohan Kumar Singh, journalist bij Nepal Television in Kathmandu, een staatsbedrijf, en voorzitter van de Madhese Journalistenvereniging, somt een aantal bezwaren op. ‘We hadden autonomie gevraagd voor Madhes, met alle 21 districten die tot het gebied behoren. Maar de nieuwe grondwet belooft een provincie met slechts acht districten. We hadden gevraagd om overheidsbanen naar rato, in verhouding tot het bevolkingsaantal, maar dat is niet geregeld in de grondwet. Er staat ook in dat mensen die niet van Nepalese afkomst zijn, niet bij de overheid kunnen werken.’

Bij het begin van de protesten verbrandden activisten van politieke partijen uit Madhes kopieën van de grondwet. Ze eisten onmiddellijke aanpassingen van de wet en gingen in staking. Dat had tot gevolg dat ook de aanvoerroute via de Indiaas-Nepalese grens werd geblokkeerd.

Hoewel Nepal meer aanvoerroutes heeft langs de ruim 1200 kilometer lange grens, is de grensovergang Nepal-Birganj, 90 kilometer ten zuiden van Kathmandu, de belangrijkste. Via deze grensovergang importeert de hoofdstad voorraden, waaronder olie, diesel, gas en medicijnen.

Sinds het begin van de acties zijn honderd dagen verstreken. Momenteel zitten de meeste tankstations, navulstations voor gas en kerosineverkopers zonder voorraad. De tekorten hebben enerzijds geleid tot een bloeiende zwarte markt, en anderzijds bijgedragen aan de ellende van duizenden mensen die nog niet hersteld zijn van de schade van de aardbeving in juni. Bij die ramp kwamen bijna 8900 mensen om. Een half miljoen mensen raakte dakloos.

Rol India

De armsten en kwetsbaarsten worden door de blokkade het hardst geraakt. In Kathmandu zijn bijna geen etenskarretjes meer te zien als gevolg van de brandstoftekorten. Ook taxichauffeurs kunnen hun werk niet meer doen. Taxichauffeur Chandra Bahadur zegt dat hij al eens een dag in de rij heeft gestaan om te kunnen tanken. ‘En soms krijg je helemaal geen brandstof. Het aantal toeristen is al gedaald na de aardbeving. Toeristen die nu komen, willen niet rondreizen uit angst dat ze ergens vast komen te zitten’, zegt Bahadur op het vliegveld, waar hij wacht op een vlucht naar New Delhi. Daar hoopt hij nieuw werk te vinden.

Zowel de bevolking als de regering wijzen naar India, omdat dat land opdracht gegeven zou hebben tot de blokkade.

Nepalezen zijn boos op India vanwege de problemen. Zowel de bevolking als de regering wijzen naar India, omdat dat land opdracht gegeven zou hebben tot de blokkade. De Indiase grensbewaking zou transporten tegenhouden. India steunt de Madhese oproep om de grondwet aan te passen.

India ontkent zelf elke rol in de economische blokkade. Volgens Vikas Swaroop, woordvoerder van het Indiase ministerie van Buitenlandse Zaken, heeft India er niets mee te maken. ‘Nepal kampt met politieke kwesties. Dat zijn interne Nepalese zaken en de Nepalese leiders moeten die oplossen via dialoog met de betrokken partijen’, zei hij vorige week tijdens een persconferentie in New Delhi.

De Madhesi denken dat een oplossing onmogelijk is zonder Indiase interventie. ‘De regering van president Modi begrijpt ons’, zegt Mohan Singh, een van de leden van de delegatie uit Madhes die volgende week naar India vertrekt om te vragen om formele interventie door New Delhi. ‘Er kan alleen een oplossing komen als India als mediater optreedt.’

Maar met koude winterdagen voor de deur, bereiden de Nepalezen zich voor op moeilijke tijden. Maya Rai, een jonge moeder, heeft zojuist bij een overheidsdepot 10 kilo hout gehaald voor 150 roepies. ‘Ik hoop dat ik mijn kinderen warm eten en een bad kan geven’, zegt ze.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.