Brazilianen palmen Argentijnse economie in
Marcela Valente
05 juni 2008
Brazilianen zijn de sterkhouders van de olie- en cementhandel in Argentinië en ze zijn er ook prominent aanwezig in de mijnbouw, de staalfabrieken, de textielindustrie, de cosmetica, de banken, de voeding- en dranksector. De Braziliaanse investeerders beginnen stilaan de Europese bedrijven te verdringen in Argentinië.
“Brazilië vertegenwoordigt nu 35 tot 40 procent van de rechtstreekse buitenlandse investeringen in Argentinië”, zegt Fernando Porta, een van de auteurs van de studie ‘De internationalisering van de Braziliaanse bedrijven in Argentinië’. Het rapport werd gepubliceerd door het Argentijnse kantoor van de Economische Commissie voor Latijns-Amerika en de Caraïben (Cepal).
Sinds 2003 bedragen de buitenlandse investeringen in Argentinië jaarlijks gemiddeld 4 miljard dollar. 55 procent daarvan gaat naar fusies en overnames, 25 procent naar uitbreidingen en de rest naar nieuwe installaties.
In de jaren negentig kwamen de investeringen vooral uit de VS, Spanje, Italië, Frankrijk en andere Europese landen die aangetrokken werden door de verkoop van staatsbedrijven. Sinds 2004 zijn de Brazilianen het actiefst in Argentinië.
Het consultancybedrijf Deloitte becijferde dat Braziliaanse bedrijven de voorbije zes jaar een slordige 8 miljard dollar in Argentinië gepompt hebben. Daarmee vertegenwoordigt de geldstroom naar het buurland een kleine 3 procent van de totale Braziliaanse investeringen in het buitenland. Als we de bedragen richting fiscale paradijzen niet meerekenen, komen we zelfs aan 10 procent, zegt Fernando Porta.
Cultuur
“De intraregionale investeringen zie je nu overal ter wereld bij landen met gelijkaardige kenmerken, zoals in Zuid-Amerika en de opkomende landen in Azië”, zegt Luis Alfonso Lima, voorzitter van de Braziliaanse Vereniging voor Studies van Transnationale Bedrijven en Economische Globalisering (Sobeet). De culturele verwantschap speelt een belangrijke rol. “Het is gemakkelijker voor Braziliaanse bedrijven om zich in Latijns-Amerika te vestigen dan in Azië, waar de communicatie moeilijker verloopt.”
De voorbije jaren werden veel Argentijnse bedrijven te koop gezet als gevolg van de crisis eind jaren negentig. De Brazilianen roken hun kans. Het Braziliaanse Petrobras kocht in 2002 het Argentijnse Pecom, van de familia Pérez Companc, en werd zo het op een na grootste oliebedrijf van het land, na Repsol-YPF. De groep Camargo Correa kocht drie jaar geleden het Argentijnse cementbedrijf Loma Negra en verdubbelde zo zijn productiecapaciteit. Ambev slorpte bierbrouwer Quilmas op en domineert nu de biermarkt in het zuidelijke deel van Zuid-Amerika. Diepvriesbedrijf Friboi kocht Swift Armour, een grote rundvleesproducent, en Belgo Mineira de Brasil haalde Alindar binnen, “een fundamentele stap naar de strategische controle van de ijzer- en staalindustrie in de regio”, zegt de Cepal-studie. Andere Braziliaanse bedrijven hebben zich gewoon gevestigd in Argentinië, zoals cosmeticaverkoper Natura en textielbedrijf Santana. En naast de grote operaties zijn er nog talrijke bewegingen die niet in de statistieken terug te vinden zijn, zegt Porta.
Agressief
Volgens de studie reageerden de Argentijnse bedrijven defensief op de crisis eind jaren negentig, terwijl de Braziliaanse bedrijven kozen voor “een agressieve politiek van internationalisering op regionale schaal” met de bedoeling het risico te spreiden en externe expertise op te doen in vertrouwde landen.
“De Braziliaanse regering maakt de internationalisering van haar bedrijven actief mogelijk door kredieten te verstrekken, omdat dit de buitenlandse handel ten goede komt”, zegt Porta. Het stelt het land ook in staat brandstofreserves en grondstofbronnen te controleren.
De bedrijven zelf willen vooral hun productieschaal vergroten, een plaats veroveren op de relatief gesloten Argentijnse markt en toegang krijgen tot grondstoffen, zegt de Cepal-studie. De devaluatie van de Argentijnse peso begin 2002 speelde de Brazilianen ook in de kaart.