Een kwart van alle niet-schoolgaande kinderen ter wereld woont in Centraal- of West-Afrika

Het is voornamelijk geweld dat de schoolpoorten in Centraal- en West-Afrika en gesloten houdt. De scholen zijn ofwel een direct doelwit van aanvallen gewapende groepen, of ze worden verlaten door de leerlingen uit angst voor aanslagen.
UNMISS / Amanda Voisard / Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)
De landen in Centraal- en West-Afrika tellen nu al 57 miljoen kinderen en jongeren die niet naar school kunnen. Dat is bijna een kwart van het wereldwijde totaal, zo blijkt uit nieuwe cijfers van de Verenigde Naties. Het zijn vooral conflicten en geweld die de kinderen het schoolgaan belemmeren.
Het is voornamelijk geweld dat de schoolpoorten gesloten houdt. De scholen zijn ofwel een direct doelwit van aanvallen gewapende groepen, of ze worden verlaten door de leerlingen uit angst voor aanslagen. Geweld verarmt ook hele gemeenschappen en dwingt hen te vluchten, waardoor kinderen en adolescenten geen toegang meer hebben tot onderwijs.
24,1 procent
Daardoor is de regio nu goed voor 24,1 procent van alle niet-schoolgaande jeugd ter wereld, blijkt uit een rapport door de Noorse Vluchtelingenraad (NRC), het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen van de VN (UNHCR) en het VN-kinderfonds (Unicef).
‘Helaas zijn scholen niet gespaard gebleven van aanvallen door gewapende groeperingen’, zegt Millicent Mutuli, directeur van het regionale UNHCR-bureau. ‘Het is van cruciaal belang dat alle kinderen, inclusief vluchtelingen, toegang hebben tot veilig en kwalitatief onderwijs.’Zo niet dreigt een “verloren generatie”, stelt het rapport. De toekomst van de kinderen en jongeren hangt af van het succes van hun regeringen om de scholen opnieuw te openen en te beschermen, en alternatieve leeroplossingen te bieden als dat niet mogelijk is.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2831 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Reportage
-
Nieuws
-
Nieuws