Chinese spoorweg verkort afstand van Zambia tot oceaan
IPS
08 november 2016
Een nieuwe Chinese spoorweg zal de afstand van Zambia tot de Indische Oceaan flink verkorten. Het project kost 2,3 miljard dollar.
Het Chinese staatsbedrijf China Railway Construction Corporation kreeg van de Zambiaanse overheid de opdracht toegewezen om een bijna 400 kilometer lange spoorweg voor passagiers- en vrachtverkeer aan te leggen.
Die zal over vier jaar Kapiri M’poshi, het spoorwegknooppunt in het centrum van het land, verbinden met Chipata, aan de grens met Malawi.
Via Malawi naar Mozambique
In Chipata zal de spoorweg aansluiten op de bestaande lijn naar Lilongwe in Malawi en de havenstad Nacala in Mozambique. De afstand tot de Indische Oceaan wordt zo een stuk korter voor Zambia.
Van Kapiri M’poshi naar Nacala zullen treinen slechts 1500 kilometer moeten rijden, in plaats van 1860 kilometer via de Tazara, de spoorweg van Kapiri M’poshi naar de Tanzaniaanse havenstad Dar es Salaam.
De Tazara is momenteel een levenslijn voor Zambia. Via deze lijn naar de oceaan in Tanzania exporteert Zambia koper, kobalt en andere mineralen.
De Tazara, die in de jaren zeventig werd aangelegd, is eveneens door China gefinancierd, op dat moment de grootste Chinese investering voor ontwikkelingssamenwerking, een project met een zeer grote symbolische waarde.
De Tazara is momenteel een levenslijn voor Zambia. Via deze lijn naar de oceaan in Tanzania exporteert Zambia koper, kobalt en andere mineralen.
De spoorlijn is ook belangrijk voor Aziatische import naar Zambia, Congo, Malawi, Burundi en Rwanda. De laatste jaren kent de Tazara zware financiële problemen.
De nieuwe spoorweg maakt deel uit van het plan dat China vorig jaar aankondigde om 60 miljard dollar in Afrikaanse ontwikkelingssamenwerking te investeren.
China financiert nog andere grote spoorprojecten in Afrika, onder meer in Ethiopië goed voor 3,4 miljard dollar en Kenia goed voor 13,8 miljard dollar.