Netwerk Vlaanderen verspreidt een week lang 100.000 sjablonen in stations, universiteiten en winkelstraten waarmee je je eigen nepgeld kan maken. Door bankbiljetten van het N€P-logo te voorzien, wijs je de banken op hun verantwoordelijkheid.
Op de website www.nepbankieren.be kan je laten weten hoe nieuwe banken er moeten uitzien. Er is ook een N€P-tour, die op 16 december van start gaat aan het Muntplein in Brussel, en Brugge, Hasselt, Leuven en Antwerpen aandoet om op 22 december te eindigen aan het Glazen Huis van Studio Brussel in Gent.
‘Laat je stem horen. Wijs de banken op hun verantwoordelijkheid door zoveel mogelijk bankbiljetten van het N€P logo te voorzien’, zegt Mathias Bienstman, campagnevoerder Netwerk Vlaanderen. Door het woord N€P aan te brengen op zoveel mogelijk biljetten geef je een sterk signaal voor een drastische ommekeer in de financiële sector.
‘N€P is de eerste campagne die spaarders zoals u en ik een stem willen geven in het debat over de financiële crisis. We roepen de spaarders op om hun bankbiljet met potlood te signeren met het woord ‘N€P’. Zo wordt het geld zelf de boodschap, een soort van lopend signaal dat van hand tot hand gaat. Met het N€P geld maken spaarders duidelijk dat ze genoeg hebben van het nepgedrag van hun banken en dat ze terug controle willen over wat er met hun spaargeld gebeurt’, zegt Christophe Scheire, woordvoerder Netwerk Vlaanderen.
Nieuwe Echte Principiële banken
Zonder dat de modale klant er erg in had, speelden de banken lucratieve maar gevaarlijke spelletjes met het spaargeld. Uiteindelijk maakte de financiële crisis duidelijk dat er geen vaste grond zat onder de geboekte miljardenwinsten van de banken. De banken sleurden niet enkel zichzelf en dus ons spaargeld, maar ook onze economie mee in een vrije val. Bijna waren we ons spaargeld kwijt, nu staan jobs op het spel.
De N€P-campagne ijvert voor een drastische hertekening van de banken tot Nieuwe Echte Principiële banken. Banken moeten opnieuw prioriteit maken van hun kerntaak: spaargeld omzetten in investeringen die maatschappelijk nuttig zijn. Banken horen ons geld niet te investeren in rommelproducten casinospelletjes of in schadelijke projecten voor mens en milieu. Het is hun taak financiële zuurstof te geven aan onze economie.
Overheidsmaatregelen ontoereikend
Dat de Belgische overheden de banken ter hulp snelden als ze dreigden te kapseizen, is te verantwoorden. Velen dreigden immers hun spaarcenten te verliezen. Maar het is onaanvaardbaar dat deze hulp een ‘blanco cheque’ inhoudt. De steun van de overheid kan voor de banken geen vrijgeleide zijn om zich opnieuw te laten gaan in roekeloos onaanvaardbaar gedrag.
Kunstenaars
Kamagurka, Luc De Vos, Jeroom en Jonas Geirnaert hebben op hun eigen wijze al een poging gedaan om de waarde van het geld te verhogen. Zij creëerden midden in de financiële, economische en politieke crisis een eigen bankbiljet. De exclusieve biljetten worden geveild ten voordele van Music for Life van Studio Brussel.