Donorlanden geven steeds minder om onderwijs

Ondanks de beloftes van de internationale gemeenschap om voor iedereen in basisonderwijs te voorzien tegen 2015, worden de fondsen om dit te verwezenlijken afgebouwd. Dat staat te lezen in het rapport van de campagne A World at School.

  • DFID - UK Department for International Development (CC BY-SA 2.0) De afgelopen jaren zorgden oorlog, conflict en terrorisme voor de verwoesting van scholen en dwarsboomden ze zo onderwijs voor kinderen in verscheidene landen, waaronder de Centraal-Afrikaanse Republiek. DFID - UK Department for International Development (CC BY-SA 2.0)

Volgens een scorebord in een nieuw rapport van A World at School bouwen tien donorlanden, waaronder de Verenigde Staten, Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, sinds 2010 de hulpfondsen voor onderwijs af.

Noorwegen is het enige grote donorland dat de laatste vier jaar een toename van vijf procentpunten kon optekenen.

Onaanvaardbaar

Sarah Brown van de campagne A World at School noemt het ‘onaanvaardbaar’ dat de hulp voor basisonderwijs teruggeschroefd wordt ‘net op het moment dat leiders zich moeten inzetten om de doelstelling voor 2015 te halen.’

Het scorebord werd voorgesteld op de eerste dag van de lentemeetings van de Wereldbank en het Internationaal Muntfonds (IMF) afgelopen weekend in Washington.

Volgens A World at School had de bank in 2011 slechts twintig procent van zijn budget over voor onderwijs, het laagste aandeel.

Oorlog en ebola

De afgelopen jaren zorgden oorlog, conflict en terrorisme voor de verwoesting van scholen.

Investeringen in onderwijs daalden met negentien procentpunten, die in gezondheidszorg stegen echter met 58 procent.

Daar zitten de wereldwijde ‘aanvallen’ op onderwijs voor veel tussen: de afgelopen jaren zorgden oorlog, conflict en terrorisme voor de verwoesting van scholen en dwarsboomden ze zo onderwijs voor kinderen in Kenia, Pakistan, Syrië, de Centraal-Afrikaanse Republiek en Gaza.

Daarbij kwamen ook de zorgwekkende kidnapping van studenten in Nigeria en Zuid-Soedan en de ebolacrisis, die veel kinderen verplichtte om tijdelijk te stoppen met  school.

Arme kinderen hardst getroffen

‘Het is cruciaal dat we de terugval van het donorgeld voor onderwijs opnieuw doen keren.’

Volgens een rapport van het onderwijsagentschap van de Verenigde Naties (Unesco) lopen 58 miljoen kinderen helemaal geen school, en maakten 100 miljoen kinderen hun basisonderwijs niet af.

Dat onderwijs onvoldoende noodhulp ontvangt, heeft vooral kwalijke gevolgen voor de armste kinderen ter wereld. Veel overheden hebben onderwijs niet bovenaan het prioriteitenlijstje staan bij de verdeling van hun nationale budget.

‘Het is cruciaal dat we de terugval van het donorgeld voor onderwijs opnieuw doen keren’, zegt Brown. ‘Anders laten we 58 miljoen kinderen achter, vooral zij die het hardst getroffen zijn door conflicten en noodsituaties zoals kinderen die op de vlucht zijn voor het geweld in Syrië en kinderen in de landen waar ebola uitbrak.’

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3190   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift