"Duurzaamheid Mexico-Stad komt in het gedrang"
Emilio Godoy
08 mei 2012
Verkeerschaos, overexploitatie van grondwaterlagen, massa's afval en bijna het hele jaar door een slechte luchtkwaliteit: de duurzaamheid van de Mexicaanse hoofdstad komt steeds meer in het gedrang, zeggen experts.
Om het voor de bijna negen miljoen inwoners van Mexico-Stad – met de agglomeratie erbij zijn het er zelfs twintig miljoen – leefbaar te houden, zijn dringend belangrijke maatregelen nodig, zegt academicus Sergio Martínez van de economiefaculteit van de Nationale Autonome Universiteit van Mexico. “De plannen liggen klaar, maar ze worden niet toegepast.”
Steeds dieper boren
Het linkse stadsbestuur voert sinds 2007 het Plan Verde uit – het Groene Plan, een reeks strategieën die onder meer vertrekt van meer openbaar vervoer en meer participatie. Het programma kwam er na een “groene raadpleging” over onder meer transport, water en afval. Maar experts hebben zo hun twijfels over de resultaten.
“De waterputten komen droog te staan en men moet steeds dieper boren. Dat is zorgwekkend”, zegt Arnold Ricalde, stichter van milieuorganisatie Organi-K. Het metropolitane gebied verbruikt 67.000 kubieke meter water per seconde. Daarvan komt 43.000 kubieke meter van de ondergrondse waterlaag van de Vallei van Mexico, die al onder overexploitatie kreunt, geven indicatoren van de Nationale Watercommissie aan.
“Het milieuaspect blijft ondergeschikt aan de politieke en economische belangen”, zegt Martínez. “Het Plan Verde houdt geen rekening met sociale en economische aspecten.”
Meer wegen
Het stadsbestuur bouwt het openbaar vervoer uit maar legt tegelijk wegen en bruggen aan die het autogebruik nog stimuleren. Vandaag rijden elke dag al 4,6 miljoen auto’s in het metropolitane gebied.
“Het beleid zit vol tegenstrijdigheden”, zegt Ricalde. “De mobiliteit daalt en dat los je niet op door meer wegen aan te leggen. Meer wegen betekent meer verkeer. Men moet de auto aan banden leggen.”
Mexico-Stad geraakt ook steeds moeilijker zijn afval kwijt. Door de sluiting van de Bordo Poniente eind vorig jaar – die had de naam had de grootste vuilnisbelt ter wereld te zijn – is de afvalwerking er alleen maar moeilijker op geworden. De hoofdstad produceert 12.600 ton vast afval per dag.
Geen verkiezingsthema
Op 1 juli kiest Mexico-Stad een nieuwe burgemeester. Maar duurzaamheid is nauwelijks een thema bij de twee belangrijkste kandidaten, Miguel Mancera van de Partij van de Democratische Revolutie (PRD), de partij die de stad nu bestuurt, en Beatriz Paredes, van de Institutioneel Revolutionaire Partij (PRI). “Geen enkele kandidaat bekijkt de zaken op een integrale manier, ze behandelen het slechts oppervlakkig”, zegt Ricalde.