Elke minuut verdwijnt een Europese boerderij

Nieuws

Elke minuut verdwijnt een Europese boerderij

Diana Grasso

11 juni 2008

‘Elke minuut sluit in Europa een boerderij doordat landbouwers niet meer rondkomen.’ Dit is de conclusie van Oxfam tijdens een speciale veiling om de problemen van kleine landbouwers in de kijker te zetten.

Woensdag organiseerde Oxfam een exclusieve veiling van landbouwproducten in Brussel. Hiermee lanceerde de organisatie de tweede editie van de campagne ‘Stop de koehandel met melk’. Een fles melk uit Burkina Faso werd geveild voor 60 euro, een bokaal palmolie voor 170 euro, een zak Thaise rijst voor 160 euro en een Belgische boerderij voor 17 miljoen euro. Het waren echter symbolische bedragen. De bieders moesten niet echt betalen. 
Oxfam legt uit waarom het net voor deze landbouwproducten gekozen heeft: ‘In 2005 was melk het meest geëxporteerde landbouwproduct naar Afrika. Hierdoor konden Afrikaanse landen hun eigen melksector niet verder ontwikkelen. Palmolie wordt zowel gebruikt voor de bereiding van voedsel als voor brandstof. De vraag naar biobrandstoffen verklaart 30 procent van de stijging van de landbouwprijzen. De Filippijnen en Haïti zijn door de vrijmaking van hun markt volledig afhankelijk geworden van de internationale markt. Hier en in andere armere landen kunnen enkel de mensen met een goed inkomen nog een zak rijst betalen.’

Kleine landbouwbedrijven

‘De kleinere familiale landbouwbedrijven kunnen niet opboksen tegen de grote landbouwbedrijven die concurreren om de prijs van melk zo laag mogelijk te houden,’ stelt campagneleider Bert Dhondt.
Om de situatie in België te illustreren haalt Oxfam een voorbeeld aan van José Druart, een Waalse boer: ‘Vijftien jaar geleden waren in mijn streek 200 melkboeren, vandaag nog 100. De industrie zet ons zwaar onder druk om onze prijzen te verlagen, waardoor veel landbouwers hun bedrijf hebben moeten opgeven. Investeren heeft geen zin als we zo weinig verdienen.’

Petitie

Oxfam verzamelde tijdens de eerste editie van de campagne vorig jaar 21.000 handtekeningen. Deze werden overhandigd aan Minister van Ontwikkelingssamenwerking Charles Michel. De organisatie eist dat de Belgische regering bij de EU aandringt om in de onderhandelingen met landen van Afrika, de Caraïben en de Stille Oceaan de bescherming van landbouwproducten zoals melk op te nemen, dat de melkproductie onder controle wordt gehouden en het budget voor ontwikkelingssamenwerking wordt verhoogd. Michel heeft toegegeven dat hij sommige dossiers zelf niet goed beheerst maar hier dringend werk van zal maken en zich ook gaat inzetten om aan de eisen van Oxfam tegemoet te komen.
Oxfam vroeg de steun van Bekende Belgen zoals Jan Hautekiet, Marie Daulne (Zap Mama), An Pierlé en Stef Kamil Carlens om de campagne kracht bij te zetten. ‘Toen Oxfam me contacteerde of ik aanwezig kon zijn op de veiling, zei ik onbmiddellijk ja. Het voedselprobleem raakt me, het is iets waar we niet blind voor mogen zijn want iedereen heeft voedsel nodig,’ zegt Hautekiet.