Oproep van autobouwers, milieu- en consumentenorganisaties

‘EU heeft miljoen laadpunten nodig tegen 2024’

Menno de Jong / Pixabay (CC0)

‘Om de transitie te versnellen, hebben we alomtegenwoordige en gemakkelijke laadpunten nodig’

Een breed front van autofabrikanten, milieubewegingen en consumentenorganisaties roept de EU op om ambitie te tonen en tegen 2024 een miljoen laadpalen te creëren voor elektrische auto’s. ‘Goede laadinfrastructuur is de snelweg naar het vertrouwen van de consument.’

Die doelstellingen moeten in de eerste plaats een sterk signaal zijn naar de consument, stellen de organisaties. Maar ze moeten ook zekerheid bieden aan de auto-industrie, aan netbeheerders en transportbedrijven. Het plan is goed voor een miljoen banen en helpt de EU haar klimaatdoelstellingen te halen, zeggen de organisaties. Tegen 2029 zouden er nog eens 2 miljoen laadpalen bij moeten komen.

De gemeenschappelijke oproep is ondertekend door de organisaties van Europese autofabrikanten ACEA, de Europese consumentenkoepel BEUC en de transport- en milieukoepel T&E.

Niet enkel Noorwegen

Het succes van de transitie hangt sterk af van de uitbouw van een openbaar laadnet.

‘Als we de opwarming van de aarde serieus willen nemen, moeten we snel elektrisch gaan’, zegt William Todts, directeur bij T&E. ‘Om de transitie te versnellen, hebben we alomtegenwoordige en gemakkelijke laadpunten nodig, niet alleen in Noorwegen en Nederland, maar in heel Europa. Doelstellingen voor het opladen van elektrische voertuigen per land zijn een geweldige manier om dat mogelijk te maken, en de Commissie moet hierover niet langer treuzelen.’

Blijf op de hoogte

Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van het mondiale nieuws
Volgens Oliver Zipse, ceo van BMW en voorzitter van ACEA, lanceren de autobouwers volop modellen maar hangt het succes sterk af van de uitbouw van een openbaar laadnet. ‘De EU-Commissie moet snel actie ondernemen en bindende doelen stellen voor de uitbreiding van de laadinfrastructuur in de lidstaten’, zegt hij. ‘Anders lopen zelfs de huidige reductiedoelstellingen bij de bestrijding van klimaatverandering gevaar. Naast openbare laadinfrastructuur moeten we ook meer aandacht besteden aan het opladen op de werkplek en thuis.’

Net zo makkelijk als tanken

Opladen kan net zo makkelijk worden als tanken, zegt Monique Goyens, directeur-generaal van BEUC. Een uitgebreide en gebruiksvriendelijke laadinfrastructuur is ‘de snelweg naar het vertrouwen van de consument’, zegt ze. Daarom moet er ook aandacht zijn voor praktische problemen, zoals duidelijke tarieven en handige betaalmethoden.

De groepen pleiten tot slot ook voor een brede harmonisering, zowel wat betreft normen, betaalmethoden, tarieven en onderhoud in de gemeenschappelijke markt van de EU.

Het aantal openbaar toegankelijke laders zou moeten toenemen in lijn met het aantal elektrische auto’s op de weg, vinden de organisaties. De EU moet inspelen op de specifieke behoeften van bijvoorbeeld taxidiensten of bestuurders die niet thuis of op het werk kunnen laden, door doelstellingen op te leggen voor snelle en ultrasnelle laders in stedelijke gebieden.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.