Facebook-advertentie tegen vluchtelingen mikt ook op Australiërs
IPS
05 november 2016
De Australische overheid ontraadt via gerichte Facebook-advertenties vluchtelingen naar Australië te komen. Maar ook Australiërs met een migratieachtergrond krijgen die harde boodschappen nu te zien.
‘Niets van, jij zal nooit thuis zijn in Australië’, stelt de Australische overheid in een advertentie. Australië bant bootvluchtelingen en ontraadt hen dan ook de oversteek te wagen.
Via Facebook kun je het bereik van advertenties beperken tot bepaalde doelgroepen, bijvoorbeeld tot mensen die in een bepaald land wonen of een bepaalde taal spreken.
Alleen die doelgroep krijgt de advertentie dan te zien. Australië vertaalde de advertentie daarom in zestien talen, onder meer het Tamil, Arabisch en Vietnamees.
Alleen voor blanken
Maar ook Australiërs die een migratieachtergrond hebben, maar in Australië geboren zijn, blijken de harde advertenties te zien te krijgen. Dat stelde Johnny Lieu vast, een reporter van de nieuwssite Mashable.
‘Sommige Australiërs, waaronder ikzelf, krijgen nu dezelfde anti-immigratiecampagne geserveerd als mensen in andere delen van de wereld’, zegt Lieu.
‘Ik heb een Vietnamese achtergrond, maar ben in Australië geboren en getogen. Het is mij niet duidelijk waarom ik deze advertenties te zien krijg.’
Andere Australiërs krijgen gelijkaardige advertenties te zien, meldt Lieu. Een advertentie in het Tamil luidde: ‘Kom je met de boot? Australië bestaat niet!’
‘Ik ben een echte Australiër. Waarom haat je mij nog altijd?’ schrijft Lieu in een opiniestuk op Mashable. ‘Nu word ik er voortdurend aan herinnerd dat Australië nooit een thuis zal zijn voor mij.’
‘Australiërs met uiteenlopende etnische achtergronden krijgen regelmatig te maken met racisme op school, op het werk, in het dagelijkse leven. We hoeven geen Facebook-advertenties die roepen dat we zogezegd verschillend zijn.’
Ook in de Verenigde Staten is de laatste dagen veel commotie over de doelgroepfuncties van Facebook-advertenties. De website ProPublica bracht uit dat Facebook adverteerders de mogelijkheid biedt om hun advertentie, voor bijvoorbeeld een huurappartement, alleen bij blanken aan te prijzen.